Telemetria i Monopoly

Odkąd pojawiły się nowe pomysły telemetryczne – wspomnijmy tu MOR (TVP i Netii) oraz Polską Telemetrię (KRRiT) – obserwować możemy wysyp paneli dyskusyjnych na temat potrzeby (lub braku potrzeby) stworzenia nowej waluty rozliczeniowej dla rynku reklamy. W zasadzie nie ma dziś konferencji branżowej, na której nie porusza się tego tematu.
Niedawno miałem okazję uczestniczyć – na szczęście jako widz – w jednym z takich paneli. Udział w dyskusji brali: dyrektor nowego projektu telemetrycznego KRRiT, jeden z dyrektorów uznawanego dziś modelu telemetrycznego, wiceprezes małej prywatnej telewizji, strateg mediów publicznych, medioznawca i ekspert ds. wizerunku z uniwersytetu katolickiego, prezes związku zrzeszającego przedsiębiorców i pracodawców oraz przedstawiciel instytutu, którego celem, jak podaje ta instytucja na swojej stronie, „jest zbudowanie silnego środowiska wolnościowego w Polsce”.
Słowa „monopol” i „monopolista” (rzecz jasna pod adresem Nielsena) padały w dyskusji częściej niż w rozmowach fanów gry „Monopoly" czy w dialogach klientów sklepów monopolowych. Przedstawiciel mediów publicznych deklarował, że nie chce mówić o problemach TVP z „monopolistą” Nielsenem, więc warto poznać, jak niedoszacowane są małe prywatne stacje, choćby ta, której przedstawiciel był z nami.
Pan z KRRiT mówił, że wreszcie powstanie badanie obejmujące i TV, i internet, i radio. Notabene – znów nie było przedstawicieli radia i internetu. Szkoda, że nikt ich nie zaprosił, bo niechęć eteru i sieci do nowych pomysłów mierzenia audytoriów przez instytucje państwowe jest powszechnie znana. Prezes wspólnej organizacji przedsiębiorców i pracodawców wspomniał, że jakkolwiek sytuacja się rozwinie, trzeba szanować przedsiębiorców i pracodawców. Słowem, było jak zawsze: w ogniu dyskusji lano wodę.
Faktem jest – co podkreślamy w tej edycji naszego raportu – że rynek nadawców to coraz ciekawsza mozaika. Granice między telewizją a wideo zacierają się, radia możemy słuchać w internecie, a kto nie ma ochoty na serial w serwisie VoD, może wybrać radiowy podcast. Świat mediów elektronicznych zmienia się szybciej, niż przekonują paneliści, nawet paneliści futurolodzy. Ci z nich, którzy straszą branżę monopolem telemetrycznym, powinni dla odprężenia zagrać w „Monopoly". Najlepiej z przedstawicielami telewizji, internetu i radia.

Piotr Machul, zastępca redaktora naczelnego „Media & Marketing Polska” 46 stron
Raport w postaci pliku PDF.

  • O Raportach

    Seria opracowań dotyczących poszczególnych sektorów rynku mediowo-reklamowego
    ( „OOH”, „Wydawcy”, „Agencje Reklamowe i Domy Mediowe”, „Agencje Interaktywne”, „Agencje Marketingu Zintegrowanego”, „Marka/Marketer”, „Nadawcy”, „Biura reklamy”, „Kronika”).
    Zawartość merytoryczną raportów stanowią podsumowania wydarzeń minionego roku, opis aktualnych trendów oraz prognozy szans i zagrożeń w najbliższej przyszłości. Raporty redagowane są przez zespół dziennikarzy „Media & Marketing Polska” i zgodnie z harmonogramem wydawniczym dołączane do wybranych wydań miesięcznika.

  • Gdzie moge zakupić Raport

    Raporty specjalne są dostępne razem z prenumeratą magazynu Media Marketing Polska lub w postaci dokumentu w formacie PDF.

    zakup prenumeraty magazynu Media & Marketing Polska
    zakup raportu w formacie PDF
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Wydarzenia związane z Raportami

    Gala Agencje Reklamowe i Domy Mediowe
    Gala kokursu Golden Arrow, na której przyznawane są statueteki dla firm nagrodzonych i wyróznionych w rapocie specjalnym "Agencje Marketingu Zintegrowanego"
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Media Marketing Polska"
    Pobierz cennik reklam
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Paweł Balcerek

  • Kontakt z Redakcją

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.