PRINT WARS: NOWA NADZIEJA

Ostatnie miesiące dowiodły, że informacje o śmierci prasy drukowanej nadal przechowywać trzeba w folderze „fake news”. Owszem, na rynku prasowym łatwo nie jest – spada sprzedaż egzemplarzowa, topnieją wpływy z reklam, w domach mediowych ze świecą dziś szukać lannerów, którzy dla rynku gazet i magazynów pracują z wypiekami na twarzy. Jeśli już ich fizis zdobi rumieniec, to raczej jest on świadectwem irytacji.
Zauważmy jednak, że niezależnie od biorytmów media plannerów rok 2017 i I kwartał br. to czas wysypu nowych tytułów – od prasy żółtej, przez pisma obrazkowe, po propozycje bardziej wymagające intelektualnie. To czas zbrojenia się dużych wydawców i szukania swojego miejsca w krajobrazie przez mniejszych, alternatywnych. To czas jeszcze wyraźniejszego zbliżania się pism drukowanych do świata internetu. Pojawiły się nowe argumenty dla tych, którzy twierdzą, że druk zostanie uratowany przez sieć. Ciągle żyjemy w Galaktyce Gutenberga, choć już częściowo jest to e-galaktyka.
Najdobitniejszym symbolem ostatnich zmian ekosystemu prasowego są dla mnie dwa nowe projekty – dodam od razu: skrajnie różne – za którymi stoją budżety sygnowane nazwiskiem Kulczyk. Rzecz jasna mam tu na myśli polską edycję „Vogue’a” i miesięcznik „Pismo. Magazyn Opinii”. Pierwszy z pokaźnym budżetem edytorskim i promocyjnym to jednak rozczarowujący katalog reklam, „pismo obrazkowe”. Drugi – skromny, ale przemyślany, to propozycja przede wszystkim dla czytelników, dla których ciągle liczy się jakościowy tekst i przygoda ntelektualna. Drugi tytuł ma ambicję na miarę budżetu pierwszego („Chcemy być polskim »New Yorkerem«”). Oba łączy... biznesowa lekkomyślność. Wydawcy przekonują, że polski „Vogue” będzie silny, bo karmicielką jest silna marka międzynarodową. „Pismo” będzie silne – wieszczy redaktor naczelny Piotr Nestorowicz – bo stawiamy na tekst i świadomie rezygnujemy z reklam. Wyznam szczerze: kibicuję obu debiutantom. Sięgam po te tytuły regularnie. Ale ocierającym się o naiwność strategiom wydawców nie wierzę. Nie spodziewam się spektakularnych sukcesów. Choć bardzo chciałbym się mylić – dla dobra rynku prasowego w Polsce i własnego czytelniczego psychicznego dobrostanu.

KOGO OPISALIŚMY W RAPORCIE
W zestawieniu wydawców uwzględniliśmy podmioty, które w portfolio mają minimum jeden tytuł ogólnopolski ze sprzedażą w roku 2017 (ZKDP, rozpowszechnianie płatne razem) powyżej 50 tys. egz., z wykluczeniem tytułów stricte branżowych (np. rolniczych, medycznych i innych). Kilku wydawców nie przesłało nam informacji na swój temat.

Wydawcy oceniani byli w trzech kategoriach: print – kondycja prasy drukowanej wydawcy; digital – kondycja biznesu cyfrowego wydawcy; biznes – ogólna kondycja biznesowa, w tym reklamowa i inne inicjatywy firmy.

Piotr Machul
zastępca redaktora naczelnego „Media & Marketing Polska” 32 strony
Raport w postaci pliku pdf.
   

  • O Raportach

    Seria opracowań dotyczących poszczególnych sektorów rynku mediowo-reklamowego
    ( „Agencje Reklamowe i Domy Mediowe”, „Agencje Marketingu Zintegrowanego”, „Agencje Digital”, „Biura reklamy”, „Marka/Marketer”, „Agencje PR”, „Sport i Marketing”, „OOH”, „Wydawcy”, „Nadawcy”, „Kronika”).
    Zawartość merytoryczną raportów stanowią podsumowania wydarzeń minionego roku, opis aktualnych trendów oraz prognozy szans i zagrożeń w najbliższej przyszłości. Raporty redagowane są przez zespół dziennikarzy „Media Marketing Polska” i zgodnie z harmonogramem wydawniczym dołączane do wybranych wydań miesięcznika.

  • Gdzie moge zakupić Raport

    Raporty specjalne są dostępne razem z prenumeratą magazynu „Media Marketing Polska” lub w postaci dokumentu w formacie PDF.

    zakup prenumeraty magazynu „Media Marketing Polska”
    zakup raportu w formacie PDF
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Wydarzenia związane z Raportami

    Gala Marketerów, Agencji Reklamowych i Domów Mediowych
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Czytaj najnowsze wydanie miesięcznika "Media Marketing Polska"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Paweł Balcerek

  • Kontakt z Redakcją

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.