KONIEC GLOBALNYCH MAREK?

„Koncept globalnej marki umiera" – mówi Martin Lindstrom w wywiadzie, jaki otwiera niniejszy raport. I przekonuje, że dziś cała uwaga konsumentów skupia się na tym, co lokalne. A przyczyna tego jest głębsza – zmęczeni i nieco onieśmieleni globalizacją chcemy chronić się w domu i korzystać z tego, co nam znane i bliskie. Stąd popularność lokalnego jedzenia czy marek wspierających lokalne społeczności.
Na pewno i w Polsce trend lokalności jest widoczny, a może nawet jest to rodzaj manifestacji patriotycznych uczuć. Nie brakuje i u nas ciekawych nowych marek stawiających na lokalność, rzemiosło czy naturalność.
Pojawiają się wciąż nowe polskie koncepty czasem realizowane przez start-upy. I niektóre globalne brandy mogą być rzeczywiście w kłopocie, zwłaszcza w takich segmentach jak kosmetyki, żywność czy moda. Ale mamy też w Polsce interesujące marki sprzętu sportowego czy zegarków. Na pewno jednak firma IKEA reprezentowana przez naszego CMO Roku Filipa Fiedorowa nie musi się obawiać o przyszłość w Polsce. To brand globalny, ale od początku działalności bardzo z naszym krajem związany. Nie tylko jesteśmy największym producentem mebli dla firmy IKEA, ale marka realizuje u nas komunikację opartą na lokalnych insightach, angażuje się w życie lokalnych społeczności, prowadząc projekty CSR. Na potrzeby tego tekstu zaryzykuję stwierdzenie, że jest grupa marek, które mimo międzynarodowego rodowodu są przez konsumentów traktowane jak swoje, czego świetnym przykładem jest w Polsce Nivea. IKEA dzięki swoim działaniom jest blisko takiego statusu i mimo że Martin Lindstrom wieszczy globalnym brandom kłopoty, to Polacy nadal chętnie będą wylegiwać się na sofach IKEA i nie będzie to w konflikcie z umiłowaniem lokalności.
Prezentujemy raport „Marka/Marketer Roku" w odświeżonej formule. Oprócz naszych wyborów opisaliśmy w skrócie największe pod względem wydatków reklamowych segmenty produktowe. Chcemy, aby raport był rodzajem krótkiego podsumowania najważniejszych wydarzeń rynkowych, jakie zaszły w marketingu w ciągu ostatnich miesięcy. Wszystkim nagrodzonym firmom, markom i ich twórcom serdecznie gratulujemy.

Tomasz Wygnański
Podczas przygotowywania materiałów korzystaliśmy z raportu „Rynek reklamy w Polsce" agencji mediowej Starcom. Dane o wydatkach reklamowych netto – Starcom, dane o wydatkach brutto – Kantar Media. 18 stron
Raport w postaci pliku pdf.

  • O Raportach

    Seria opracowań dotyczących poszczególnych sektorów rynku mediowo-reklamowego
    ( „Agencje Reklamowe i Domy Mediowe”, „Agencje Marketingu Zintegrowanego”, „Agencje Digital”, „Biura reklamy”, „Marka/Marketer”, „Agencje PR”, „Sport i Marketing”, „OOH”, „Wydawcy”, „Nadawcy”, „Kronika”).
    Zawartość merytoryczną raportów stanowią podsumowania wydarzeń minionego roku, opis aktualnych trendów oraz prognozy szans i zagrożeń w najbliższej przyszłości. Raporty redagowane są przez zespół dziennikarzy „Media Marketing Polska” i zgodnie z harmonogramem wydawniczym dołączane do wybranych wydań miesięcznika.

  • Gdzie moge zakupić Raport

    Raporty specjalne są dostępne razem z prenumeratą magazynu „Media Marketing Polska” lub w postaci dokumentu w formacie PDF.

    zakup prenumeraty magazynu „Media Marketing Polska”
    zakup raportu w formacie PDF
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Wydarzenia związane z Raportami

    Gala Marketerów, Agencji Reklamowych i Domów Mediowych
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Czytaj najnowsze wydanie miesięcznika "Media Marketing Polska"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Paweł Balcerek

  • Kontakt z Redakcją

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.