→ Ludzie zawsze będą czytać. Wygląda na to, że wbrew zapowiedziom różnych ekspertów prasa drukowana nie skończy swojego żywota w 2015 roku - mówi Jerzy Baczyński, prezes wydawnictwa Polityka, redkator naczelny.

→ Moda na CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu (w skrócie CSR) to pojęcie coraz popularniejsze w marketingowej branży. Czy oby na pewno tutaj jest jego miejsce?.

→ Gorzki posmak stewii. Już w ubiegłym roku stewia miała zrewolucjonizować rynek napojów w Polsce. Zapowiadanego boomu na razie nie ma, wycofano nawet dwa krajowe produkty z tym słodzikiem. Jednak Coca-Cola i inni marketerzy wciąż wiążą z południowoamerykańskim ziołem duże nadzieje.

→ Obdaruj z klasą. Wzajemna wymiana grzeczności najczęściej odbywa się przez podarunki, Jak nie zgubić się w gąszczu ofert i jak nie popełnić gafy?

→ Cyfrowa czwarta władza. Prasie coraz trudniej wypełniać zadania czwartej władzy, realizować misję kontrolną czy nawet informacyjną - mówi Wojciech Fusek, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej", odpowiedzialny za cyfryzację.

Dodatki do numeru:

Raport specjalny Wydawcy

Poradnik E-Commers dla sklepów

 

 

Pod prasą(esją)

Tematem przewodnim niniejszego wydania jest polski rynek prasowy. Wydawcy przeżywają trudne chwile. Nie tylko tutaj, nawet najbardziej zaawansowane rynki, takie jak brytyjski czy rynki skandynawskie, walczą może nie tyle o przetrwanie, ile o optymalizację swoich modeli wydawniczych i biznesowych. Nie jest to proste, o czym mogą się Państwo przekonać, czytając nasz obszerny wywiad z jednym z najbardziej doświadczonych wydawców Jerzym Baczyńskim, prezesem i redaktorem naczelnym tygodnika „Polityka”. Baczyński szczerze przyznaje, że bieżący rok jest pierwszym w jego długiej karierze, kiedy to nie jest w stanie dokonać wiarygodnej estymacji dotyczącej spodziewanych zysków bądź strat kierowanego przez niego przedsiębiorstwa. Niedawno uczestniczyliśmy w spotkaniu wydawców z całego świata – większość z nich, podobnie jak redaktor Baczyński, także nie potrafiła w sposób zdecydowany określić zarówno stopnia realizacji celów biznesowych, jak i wskazać wszystkich złotych środków, które mogą do wspomnianej realizacji doprowadzić. Niemniej jednak chcę w hasłowy sposób przedstawić poniżej kilka najistotniejszych konkluzji, które opisują stan faktyczny i bardzo podobne problemy wydawców w wielu krajach: – Spadki wpływów reklamowych są bolesne (na rynkach rozwiniętych ich średnia wartośćw to 20-30 proc.), ale prasa nadal pozostaje dużą siłą i szybko się to nie zmieni. – Nie deprecjonuj swojego kontentu – trzeba zawsze próbować znaleźć sposób na jego monetyzację. – Dokładnie przeanalizuj opcje monetyzacji baz danych. – Rozważ możliwości e-commerce. – Wyjątkowo precyzyjnie analizuj kanały komunikacji marketingowej oraz kanały dystrybucyjne – zwłaszcza pod kątem ich efektywności i możliwości dokładnego monitorowania. To nie są tezy na miarę kopernikańskiej rewolucji, ale warto je przecież usystematyzować. Myślę, że wydawcy obecni na naszym rynku całkiem dobrze już sobie z tym radzą. Optymizmem musi choćby napawać to, że zdecydowana większość sportretowanych przez naszą redakcję firm otrzymała wysokie noty świadczące o tym, że ich kondycja oraz umiejętność adaptacji do dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego jest już na wysokim poziomie. Słowem – jeszcze prasa nie zginęła! Czego sobie i Państwu życzę.

Piotr Pokrzywa Piotr Pokrzywa,
redaktor naczelny, „Media & Marketing Polska”

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.