W numerze między innymi:

• Mamy prawdziwe innowacje. O tym, co oznacza digitalizacja w przypadku marek FMCG, o piwach bezalkoholowych, współpracy z agencjami, detalistach i nowych zasadach pomiaru TV – mówi Izabela Głodek, wiceprezes ds. marketingu Carlsberg Polska.

• Audyt fuzji danych mocno oczekiwany. Powiększenie panelu Nielsena o dane z Gemiusa o tzw. widownię OOH wywołało zaskoczenie. Domy mediowe oczekują szybkiej weryfikacji tej metodologii.

• Już w mainstreamie. Czy najnowsza platforma Coca-Coli „Real Magic” pokazuje, że gaming wszedł do absolutnego marketingowego mainstreamu?

• Festiwal stojący w rozkroku. – Mam wrażenie, że po kilku latach tłustych, kiedy projekty z Polski wygrywały ważne światowe konkursy, teraz wchodzimy w lata chude – o tegorocznej edycji festiwalu Golden Drum rozmawiają creative directors Saatchi & Saatchi Maciej Nowicki i Michał Desowski.

• Czy Play wykorzysta nowe rozdanie? Za 7 mld zł operator komórkowy kupuje drugą największą stacjonarną sieć kablową w kraju. To duża zmiana dla rynku i dla samej firmy.

• Proponujemy product placement 4.0. – Aplikacja Insbay zmienia całkowicie paradygmat reklamy – z push na pull, z imposing na inspiring, z linear na on-demand. To zmiana klasycznego product palcement na mierzalny kanał sprzedażowy – przekonuje Maciej Szurek, CCO i współtwórca aplikacji Insbay.
 

84 strony o marketingu z pasją

Dodatki do numeru:
- Raport Agencje Eventowe 2021

W OCZEKIWANIU NA PIERWSZĄ KREATURĘ ZA PODCAST

SYGNALIZOWALIŚMY TO JUŻ CICHUTKO KILKA RAZY, DZIŚ POWIEDZMY PEŁNYM GŁOSEM: W TYM ROKU W NASZYM KONKURSIE NIEZALEŻNEJ KREACJI KREATURA DEBIUTUJEMY Z NOWĄ KATEGORIĄ - PODCASTY. MAMY NADZIEJĘ, BA – JESTEŚMY PEWNI - ŻE TA KATEGORIA AUDIO NA STAŁE WPISZE SIĘ NIE TYLKO W NASZ KULTOWY EVENT, ALE TAKŻE W KRAJOBRAZ POLSKIEJ REKLAMY.
Chcemy zauważać i doceniać zarówno podcasty ze świata mediów i reklamy (produkcje przygotowane przez podmioty z naszego rynku i poszerzające wiedzę o marketingu i reklamie), podcasty szyte na miarę (na zlecenie reklamodawców) i „podcasty open” (kreatywne produkcje audio o charakterze hobbystycznym, amatorskim i nonprofit). Mamy nadzieję, że będzie to kreatywne i „kompatybilne” uzupełnienie podcastowych nagród przyznawanych od dwóch lat w ramach naszego raportu „Nadawcy”.
Podcasty skazane są na sukces, również w świecie komunikacji rynkowej. Być może ciągle skromne liczby opisujące polski rynek jeszcze nie do końca tę wiarę umacniają, ale aktywność marketerów i ich agencji w sferze audio każdy, kto zajmuje się reklamą, musi już dostrzegać. Według serwisu Podkasty.info we wrześniu br. mieliśmy w Polsce 6776 aktywnych kanałów podcastowych. To dużo czy mało? Każdy, kto macza palce w przygotowywaniu strategii komunikacyjnych, na to pytanie powinien odpowiedzieć sobie sam.
Nieco upraszczając historię reklamy – licząc mniej więcej od czasów pierwszego Forda T – zauważmy, że wszystko, co istotne w marketingu, testowane było najpierw (a często i powstało) za oceanem. Tak też jest z podcastami. Jeśli nasi aktywni i potencjalni podcasterzy z uwagą prześledzą tę „podcastową Route 66”, to sporo nauczą się od twórców audio ze Stanów Zjednoczonych. I to z pożytkiem dla siebie, i dla naszego rynku.
A jak dziś wygląda świat podcastów w USA? Kilka danych z początku drugiego półrocza br. W Stanach Zjednoczonych dostępnych jest 2 mln aktywnych podcastów i ponad 48 mln opublikowanych odcinków (źródło: Podcast Insight). Blisko 6 na 10 Amerykanów w wieku powyżej 12 lat słucha podcastów (Statista). W USA tegoroczne przychody z reklam w podcastach wyniosą 1,33 mld dol. W 2023 r. przekroczony zostanie próg 2 mld dol., a w 2025 r. będzie to 2,74 mld dol. (eMarketer). Już 2 lata temu eMarketer zauważył, że ponad połowa amerykańskich fanów podcastów kupuje produkt konkretnej marki po usłyszeniu reklamy w swojej ulubionej audycji. Notabene – bardzo podoba mi się coraz chętniej używana przez Amerykanów definicja podcastu – własne intymne radio. Tak, podcasty skazane są na sukces, a podcasterzy, jak niedawno influencerzy, stworzą nową „subkulturę” w środowisku reklamy.
Tegoroczne zgłoszenia do konkursu Kreatura w kategorii Podcasty dowodzą, że w naszej rodzimej fonosferze pojawiło się już dużo ciekawych zjawisk. Wierzymy, że z roku na rok będzie ich coraz więcej. Z pożytkiem dla słuchaczy, rynku reklamy i naszej Kreatury.

Piotr Machul,
zastępca redaktora naczelnego, „Media Marketing Polska”

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.