W numerze między innymi:

•  Należy grać fair play. – Zagrania w przetargach nadal rozmijają się z wyznaczonymi tam standardami. Gwarancje cenowe wykraczające poza reguły fair play powtarzają się, branża działa więc przeciwko sobie, ale i swoim klientom. Jeśli przyjdzie się wywiązywać z takich deklaracji, zapłacą przecież inni klienci. Warto, żeby byli tego świadomi – mówi Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM w Polsce.

• Pierwsza dekada podcastów. Rok 2019 był dla podcastów w Polsce tym, czym rok 2008 dla Facebooka.
• Druk ma się dobrze. Rok po akwizycji agencji Peppermint przez firmę Quad rozmawiamy o rynku druku dla marketerów, POS-ach, direct mailach, usługach kreatywnych i cyfryzacji.

• 5 mld osób używa marek P&G. O budowaniu wartości marek, inicjatywach eko, start-upach i e-commerce mówi Geraldine Huse – CEO & prezes zarządu P&G w Europie Centralnej.

• To będzie ważny rok. – Wszystko wskazuje na to, że unikniemy kryzysu ogólnoświatowego, ale ważne będzie zachowanie krajowych reklamodawców – ich przekonanie, że polska gospodarka będzie nadal systematycznie się rozwijać. Nie bez znaczenia jest również coraz silniejszy trend do porządkowania przestrzeni publicznych, w tym w sferze informacji wizualnej – mówi Marek Kuzaka, prezes zarządu AMS SA.

• Marketing aplikacji mobilnych – od strategii po realizację kampanii. Badania Quettra wykazują, że 77% użytkowników aplikacji usuwa ją już trzy dni po instalacji. W ciągu pierwszych 30 dni korzystania z aplikacji ubywa aż 90% użytkowników. Pobranie aplikacji to jedynie początek drogi.

98 stron o marketingu z pasją

Dodatki do numeru:
Raport OOH 2020

CZEGO UCZĄ NAS GRETA
I AMERYKAŃSKIE PIŁKARKI

Czy znacie listę „AdAge” 10 najlepszych marketerów 2019 r.?
Wymieńmy szybko: P&G, Popeyes, White Claw, Target, Barbie, Disney, Ally Financial, Greta Thunberg, Microsoft i kobieca reprezentacja USA w piłce nożnej.

ZARYZYKUJĘ STWIERDZENIE, ŻE TA AMERYKAŃSKA LISTA TO SKRÓTOWY ZAPIS NAJWAŻNIEJSZYCH GLOBALNYCH TRENDÓW W MARKETINGU. PROCTER & GAMBLE, TARGET I DISNEY UDOWODNIŁY, ŻE GIGANCI W CZASIE ZAPOWIADANEGO SPOWOLNIENIA POTRAFIĄ ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ I ODEBRAĆ TROCHĘ MIŁOŚCI KLIENTA WSZECHOBECNYM START-UPOM.

Starzejąca się Barbie nagle odmłodniała, zmieniła się, dostosowała się do nowoczesnych potrzeb i stylu życia (czytaj: zabawy) młodych fanek. Popeyes, marka kanapek, zawalczyła o swoje w starciu z największymi brandami fastfoo dowymi. White Claw stał się za wielką wodą ulubionym napojem lata 2019 dzięki przesunięciu akcentów w marketingu. Ally Financial i Microsoft postawiły w komunikacji na emocje i „uczłowieczyły” zimne branże finansów i IT. Mnie najbardziej cieszy w tym zestawieniu silna reprezentacja kobiet. Greta Thunberg – marka Greta Thunberg – niezależnie od naszego stosunku do jej aktywności stała się ikoną troski o klimat i działań proekologicznych. Nie naukowiec z Noblem, nie aktor z Hollywood, nie globalna korporacja, ale nastoletnia Szwedka. Wiem, że są postaci, które wybrały już z oceanów tysiące ton plastiku i opracowują technologie recyklingu. Znam firmy, które swoje kosmetyki pakują w pojemniki z odzysku. Ale ufam też Grecie, za którą nie stoją globalne budżety. Sukces amerykańskich piłkarek – mistrzostwo świata na ubiegłorocznym mundialu – w Polsce przeszedł niemal bez echa. A szkoda. Drużynę i jej liderki pokochały miliony mieszkańców kraju, w którym religią jest przecież futbol amerykański z najważniejszym rytuałem Super Bowl (o którym piszemy w tym numerze). Mistrzynie szybko stały się też gwiazdami reklamy. Determinacji, wytrwałości, witalności i popularności mogą zazdrościć Amerykankom nasze narodowe teamy różnych dyscyplin. Warto się od nich uczyć – i na polu sportowym, i reklamowym. Szczególnie w roku UEFA Euro i igrzysk olimpijskich.
Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM w Polsce, w wywiadzie publikowanym w tym numerze naszego magazynu zauważa, że coraz częściej ważne funkcje w świecie mediów i marketingu sprawują panie – m.in. Katarzyna Kieli w TVN Discovery, Agnieszka Sora w GfK czy Marta Sułkiewicz w Gemiusie. – Lista jest bardzo długa – podkreśla szefowa GroupM. Kibicujemy im wszystkim i zmianom, które proponują.
A teraz odłóżmy na chwilę na bok lalki Barbie, konsole do gier, urządzenia z VoD, sandwicze, słodkie napoje i figurki Star Wars i spróbujmy stworzyć własne zestawienie top 10 naszych najważniejszych „marketerów” roku. Na wielu takich listach (na mojej na pewno) jako ikona roku 2019 pojawiłaby się bez wątpienia Olga Tokarczuk. Żyjemy w kraju, w którym życie jest mniej czarujące niż fabuły powieści noblistki, ale zróbmy wszystko, by na kolejnej naszej prywatnej liście top 10 roku 2020 pojawiła się promowana przez naszą docenioną w Sztokholmie pisarkę czułość.

Piotr Machul,
zastępca redaktora naczelnego,
„Media Marketing Polska”

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.