→ Lojalność się zmienia. Kolejna edycja Monitora Programów Lojalnościowych pokazała, że mniej Polaków korzysta dziś z największych programów. Ale to nie znaczy, że zainteresowanie lojalnością i motywacją słabnie, na rynku pojawiają się coraz to nowsze inicjatywy.

→ Świat jest nie tylko cyfrowy. O współpracy firm w ramach grup Kantar, spodziewanym launchu nowych struktur i o trendach na rynku badawczym mowi Krzysztof Kruszewski, CEO Grupy Kantar Consumer Insight Polska.

→ Tylko spokój. - Nigdy nie zależało mi na karierze jako takiej. Uważałam, że największy sukces, jaki można osiągnąć, to realizacja siebie, a nie nazwa stanowiska, które się zajmuje - uważa Aleksandra Borowicz, szef marketingu H&M Poland.

→ Koniec Belle Epoque?  Rewolucja w telewizji polskiej, konflikt nadawcy publicznego z Nielsenem i zamieszanie wokół telemetrii, rozpychanie się graczy VOD, meblowanie ósmego multipleksu, zapowiedź zamknięcia polskiego biura NBC - każde z tych wydarzeń z ostatnich miesięcy zapowiada poważne zmiany w krajobrazie telewizyjnym.

→ Polski fenomen radia. - Radio umocniło się w Polsce na pozycji numer trzy na rynku reklamowym i nie zagrażają nam ani magazyny, ani OOH. Branża radiowa sobie na tę pozycję zasłużyła - mówi Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF.

86 stron

Chińska ofensywa

Ostatnio dużo piszemy w naszym magazynie i  serwisie MMP24 o markach z  Chin. Bo dzieje się bardzo dużo. Xiaomi, zwany chińskim Apple, wchodzi do Polski. ZTE rozpoczyna pierwszą, dużą kampanię. Warszawski DDB & Tribal został hubem do obsługi Huawei. A  nie zapominajmy, że są jeszcze takie marki jak Haier – największy na świecie producent AGD, obecny także w  Polsce, Hisense – globalny partner UEFA, TCL – producent telewizorów i telefonów, czy znane chyba już niemal wszystkim Lenovo – właściciel marek Lenovo i  Motorola.

Na razie poruszamy się głównie w  sferze elektroniki, ale wspomnijmy też o  serwisie Aliexpress, który jest już w  top 10 najlepiej znanych serwisów e-commerce w  Polsce.

Jakie będą kolejne kategorie na celowniku Chińczyków – motoryzacja? A  może kolejne usługi oparte na internecie, bo Chiny są dziś potęgą w  dziedzinie e-handlu i  e-biznesu w ogóle.

Patrząc na styl działania chińskich marketerów, można powiedzieć już dwie rzeczy. Działają ze sporym rozmachem i  na ogół starają się mocno dostosować do lokalnych rynków – chyba nawet bardziej niż dawno temu robili to Koreańczycy, wprowadzając do nas Samsunga, LG czy Hyundaia.

Na pewno chińska ofensywa to dobra wiadomość dla naszych agencji, bo ich praca nie skończy się na adaptacjach. Dodatkowo wiele z  tych marek wybiera Polskę jako jeden z priorytetowych rynków.

Na razie budżety Chińczyków nie są może spektakularne, bo wynika to ze specyfiki kategorii produktowych, ale jak pojawią się inne produkty i kategorie, może być inaczej.

Chińscy konsumenci w  tym roku po raz pierwszy kupią dobra konsumenckie za kwotę większą niż obywatele USA. A  już kilka lat temu Chiny przegoniły Amerykę pod względem wartości e-handlu.

Chińczycy wciąż mają apetyt na więcej.



Tomasz WygnańskiTomasz Wygnański
zastępca redaktora naczelnego,
"Media & Marketing Polska"

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.