W numerze między innymi:

•  Kufle w dłoń, ale trzymajcie się za kieszenie. Coraz chętniej sięgamy po droższe piwa, producenci liczą zyski. Zmienia się też styl picia. Czy po rewolucji smaków czas na rewolucję bez procentów?

• Marki zaangażowane to marki wyraziste. – Oczywiste jest, że akcje społeczne marek mają na celu upiec kilka pieczeni na jednym ogniu. Klient chce się wyróżnić, wybić swoją markę ze zgiełku reklamowego, zaimponować swoim odbiorcom. Agencja chce być kojarzona z odważnymi i głośnymi kampaniami, chce zgarniać nagrody. I jeśli udaje się pogodzić cel klienta i cel agencji poprzez zrobienie czegoś dobrego dla świata, miasta, sąsiadów, zwierzaków lub oceanów, to idealnie – uważa Dawid Szczepaniak, dyrektor kreatywny VMLY&R.

• Zielony, różowy, Podsiadło, czyli jak okładka została kampanią. Jako art director jestem wielkim fanem kampanii tzw. design-driven, czyli takich, w których design jest powodem i punktem wyjścia do dalszych działań. Dlatego wracając do początku historii z Dawidem, mogę śmiało powiedzieć, że promocja jego trzeciej płyty jest jedną z takich kampanii, chociaż mogłoby się wydawać, że to tylko copy.

• DOOH zmienia krajobraz. Współczesnym kampaniom na naszych ekranach bliżej do koncepcji z filmów science fiction niż do klasycznego out­ dooru – przekonuje Agnieszka Godlewska, prezes Screen Network.

• Przede wszystkim chcemy inspirować. Zalando na dobre zagościło w świadomości polskiego konsumenta jako miejsce, gdzie kupuje się odzież i obuwie online. Teraz do koszyka zakupowego mają wejść produkty z kategorii beauty – mówi nam Dawid Pożoga, marketing lead PL/CZ, Zalando SE.

• Wiosna pełna konkursów. Ruszyły kolejne globalne przetargi na media. Ale i tych lokalnych nie brakuje. Partnerów mediowych szukają firmy z sektorów: elektronika, farmacja, żywność, finanse. Wiemy już, kto obsłuży Eti, nowego gracza na rynku słodyczy, i Grupę Lotos

Dodatki do numeru:
Raport Agencje Reklamowe i Domy Mediowe 2019
Raport Agencje Eventowe 2019
Mapa Grup Reklamowych w Polsce 2019

167 stron o marketingu z pasją

CZEKAJĄC NA BUTELKĘ PIWA KRÓLEWSKIE

Ostatnio świat marketingu zelektryzowała informacja na temat kubka Sturbucks w jednej ze scen „Gry o tron”. Ta wpadka (prawdopodobnie kontrolowana) błyskawicznie znalazła się na ustach analityków rynku reklamy. Ktoś zauważył, że takie kilkusekundowe lokowanie produktu to wydatek rzędu 50 mln dol., czyli – to już nasza wizualizacja – lekko licząc równowartość emisji 10 spotów podczas tegorocznego Super Bowl. Z kolei według analityków CNBC, Starbucks mógł w ten sposób zarobić (lub jak kto woli: zaoszczędzić) ponad 2 mld dol. (słownie: dwa miliardy dolarów!).
Liczby robią wrażenie, ale trzeba do nich podchodzić chłodno. Żaden poważny praktyk marketingu nie wmontowałby świadomie w serial fantasy obrandowanego kubka z kawą. To, że przez chwilę jest głośno w naszej globalnej wiosce o znanej globalnej marce, jeszcze nie oznacza sukcesu sprzedażowego. Wiemy to nie od dziś. W jednej ze scen kultowego dziś „Powrotu do przyszłości” główny bohater gra na gitarze Gibson ES-345. Scena rozgrywa się w 1955 r., a ten model powstał 5 lat później. Sprzedaż modelu wzrosła skokowo? Nie. Z kolei w filmie „Witaj w klubie”, którego akcja toczy się w 1985 r., bohater ma na ścianie plakat auta Lamborghini Aventador, które powstało w... 2011 r. W tym wypadku również sprzedaż ledwo drgnęła. Ale żeby nie szukać daleko. Wprawne oko widza wytropiło wpadki również w głośnym polskim „Klerze”. W jednej ze scen widoczne były czeskie napisy. Trudno się dziwić – film kręcono w Czechach. Może tylko szkoda, że nie była to najbardziej „religijna” reklama piwa, jaką dotąd znalazłem – „Život je hořký. Bohu díky!” (Życie jest gorzkie. Bogu dzięki! – hasło piwa Radegast). Z kolei w scenie finałowej „Kleru” widzowie dostrzegli statystę z gaśnicą. Niestety marki gaśnicy nie udało się już odczytać. Pozostaje nam czekać na butelkę Królewskiego w „Koronie królów”.
Miejmy nadzieję, że opisywane w tym numerze „MMP” agencje reklamowe, mediowe i eventowe będą proponować bardziej rewolucyjne rozwiązania komunikacyjne niż realny kubek kawy w fikcyjnej historii filmowej za wyimaginowane miliardy dolarów.

Piotr Machul,
zastępca redaktora naczelnego „Media & Marketing Polska”

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.