• Europa wschodnia ma szczęście, bo ma problemy. – Mamy mnóstwo talentów, ale i duży drenaż mózgów, bo zdolni kreatywni wyjeżdżają na Zachód. A nasz region jest pełen możliwości, które są właściwie niedostępne w innych miejscach na świecie. Możesz pracować w atmosferze kreatywnego miksu lokalnych i globalnych projektów, możesz grać lokalnymi kontekstami i pomysłami, jednocześnie zdobywając doświadczenie w międzynarodowych kampaniach. Istotny jest też styl życia – trudno na Zachodzie korzystać z takiej jakości życia jak tu, chyba że wydasz na to 5-10 razy więcej – mówi Cătălin Dobre, chief creative officer McCann Worldgroup Romania. Rozmawialiśmy z nim na tegorocznym festiwalu Golden Drum.

• I co ja robię tu? Role CM(T)O i CEO w zmieniającej się organizacji. Wszelkie transformacje, zarówno te o wymiarze rewolucyjnym, jak i te ewolucyjne, niosą nowe wyzwania nie tylko dla zarządzających organizacjami, ale także dla szefów marketingu. Typowy podział na marketing, technologię i zarządzanie nabiera nowego wymiaru, ewoluując w miks, w którym owe silosy się przenikają. Mamy tu do czynienia z martechem, technologią w marketingu, która wymusza przedefiniowanie ról.
• Czego pragną "silverzy"? Temat pokolenia silver pojawia się coraz częściej w rozmowach i artykułach, zwłaszcza w świecie marketingu. Dzieje się tak dlatego, że polskie społeczeństwo się starzeje. Liczba osób przekraczających próg 50. r.ż. stale się zwiększa. Z biznesowego punktu widzenia tworzą oni coraz silniejszą grupę, w której można upatrywać dużego potencjału – nie bez powodu nazywaną silver tsunami.

• Obsesja purchase journey. O digitalu, globalnych przetargach i nowym szefie WPP rozmawiamy z Timem Castree, global CEO Wavemakera.

• Farmacja w przetargach. Duzi gracze, w tym największy reklamodawca w Polsce – Aflofarm, prześwietlają oferty domów mediowych.

• Festiwal to lustro branży reklamowej. – Zarówno liczba, jak i jakość zgłoszeń z Polski są na podobnym poziomie od kilku lat. Patrząc z pewnej odległości na polski rynek, można jednak zauważyć, że niezależne polskie agencje stają się coraz silniejsze, odważniejsze i elastyczniejsze, a w kilku dziedzinach okazują się znaczącym partnerem dla klientów – mówi Mojca Briščik, CEO Festiwalu Golden Drum.

135 stron o marketingu z pasją

Reklamowe międzymorze

Czy na mapie europejskiej reklamy Bukareszt staje się równie ważny jak Londyn? Jeszcze nie, ale już dzisiaj koniecznie trzeba posłuchać tego, co mówi w naszym okładkowym wywiadzie Cătălin Dobre, szef kreacji McCanna w Rumunii, zdobywca stada Lwów w Cannes, laureat DA&D i wielu innych nagród. A twierdzi on, że trudna historia i teraźniejszość naszego regionu jest także paliwem dla jego kreatywności.
Trudno się z tym nie zgodzić, gdy przyjrzymy się świetnym pracom z Rumunii, a także z – wydawać się może peryferyjnych dla rynku reklamy – krajów takich jak Białoruś czy Ukraina. Ten numer
"Media & Marketing Polska"
poświęcamy w dużej mierze regionowi Europy Środkowo-Wschodniej. Obok wspomnianego wywiadu publikujemy relację z festiwalu Golden Drum, skąd polskie agencje wróciły w tym roku z nagrodami, a także omówienie raportu środkowoeuropejskiej sieci agencyjnej WeCan, który wnikliwie opisuje nasz region. Z raportu dowiedziałem się wielu niezwykłych rzeczy. Na przykład nie zdawałem sobie sprawy, że w ub.r. rynek rosyjski, kraju, wydawałoby się, w kryzysie, urósł w zawrotnym tempie – bo aż o 1,5 mld euro, do kwoty 6,3 mld euro. Rosja odpowiada teraz za połowę wydatków reklamowych w całym naszym regionie. Do tego jest jednym z najbardziej zdigitalizowanych pod tym względem krajów. Drugim dynamicznie rosnącym rynkiem (40 proc.) jest Ukraina. Oba kraje podnoszą się po kryzysie politycznym w 2015 r. Europa Środkowo-Wschodnia to spory pod względem wydatków mediowych biznes reklamowy, bo wart 13 mld euro. Jednocześnie to rynek bardzo zróżnicowany, złożony z kilkunastu krajów o odmiennej kulturze.
To także szansa dla naszych agencji i marketerów, którzy w tym labiryncie mogą się poruszać sprawniej niż koledzy z Zachodu. Polscy marketerzy, jak np. Maspex, CCC czy 4F, zrobili już sporo, by zaistnieć w regionie. Dorobek naszych agencji jest na razie skromniejszy. „Mamy szczęście, że mamy kłopoty” – mówi Cătălin Dobre. W naszym regionie jest mnóstwo kreatywnej energii, trzeba ją wykorzystać.

Tomasz Wygnański Tomasz Wygnański,
redaktor naczelny,
"Media & Marketing Polska"

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.