→ Piękno 3.0. – Era cyfrowa wzmocniła związek między marką a konsumentem. Konsument kupuje produkt danej marki, ale też treści i wartości skupione wokół niej. Cały pakiet musi być atrakcyjny – mówi Donata Wolińska, CMO L'Oréal Polska.

→ Wymagający czytelnik. Choć prasa kierowana do mężczyzn nie może liczyć na takie wolumeny sprzedaży jak magazyny kobiece, wydawnictwa są przekonane, że miejsce dla tego typu tytułów jest, a może będzie go nawet przybywać. Zarówno w przypadku dzienników, tygodników, jak i pism czytelnictwo mężczyzn zdecydowanie przewyższa ogół.

→ Niezastąpione medium towarzyszące. Nastały czasy ekranów, ale praktyczność radia jako medium nie spada. To obok smartfonu najważniejsze medium ludzi mobilnych.

→ Więcej niż transakcja. Wymyślony przez TCC Gang Świeżaków z Biedronki wywołał istne szaleństwo nie tylko wśród dzieci. Pluszowe nagrody posypały się nagle w wielu innych sieciach. O projekcie mówi Bartek Górzny, szef TCC na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

→ Walka z algorytmem. Facebook ma być bardziej ludzki i „lokalny” dla użytkowników. A jaki ma być dla marek i wydawców?

94 strony

Na srebrnym globie

Od Nowego Jorku przez Londyn i Paryż można usłyszeć głosy, że nadchodzi silver tsunami. Konstatacje te słychać też już nad Wisłą. Według danych GUS aktualnie 14,2 mln Polaków to osoby w wieku powyżej 50. roku życia. To 45 proc. dorosłej populacji Polski. Za niespełna dekadę będzie to już 50 proc. Nasze społeczeństwo starzeje się. „I to jest dobra wiadomość” – przekonują marketingowcy. Czy rzeczywiście? Postanowiliśmy sprawdzić. Tak zrodził się pomysł raportu „Generacja Silver”, który dołączamy do tego wydania
"Media & Marketing Polska"
. Projekt powstał we współpracy z Biurem Reklamy TVP. Teamowi Biura, które było partnerem merytorycznym raportu, należą się podziękowania za niezwykłe zaangażowanie w projekt.

Efekt pozytywnie zaskoczył wszystkich pracujących nad dodatkiem. Mamy nadzieję, że raport zainspiruje również naszych czytelników. Na dodatek złożyło się kilkanaście tekstów, analiz zjawiska do niedawna określanego pesymistycznie mianem „grey generation”, a dziś optymistycznie „silver generation”. Ta drobna zmiana semantyczna pokazuje, jak ewoluował nasz (i świata marketingu w ogóle) stosunek do seniorów. „Życie zaczyna się po pięćdziesiątce” – zdają się przekonywać już niemal wszyscy. „I można na tym zarobić” – dodają menedżerowie z rynku reklamy.
Autorzy raportu chóralnie twierdzą, że warto docenić seniorów. Nie jest to zresztą nowy postulat – wspomnijmy chociażby instytucję rady starszych znaną od wieków w różnych kręgach kulturowych. Wspomnijmy starożytne sentencje siedmiu mędrców ze świątyni Apollina w Delfach: „Akceptuj starość” albo „Szanuj starszych”. Czy też tę najmocniejszą: „Jako dziecko bądź skromny, jako młodzieniec opanowany, w wieku średnim sprawiedliwy, jako starzec rozumny, u kresu beztroski”. Można odnieść wrażenie, że autorzy tego antycznego przesłania przeprowadzili jakieś szeroko zakrojone badania fokusowe. Czyżby historia (w tym historia marketingu) zatoczyła koło?

Piotr Machul,
zastępca redaktora naczelnego,
"Media & Marketing Polska"

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.