W numerze między innymi:

• Lażdy mundial jest inny, ten będzie szczególny. – Każdy turniej piłkarski z udziałem naszej drużyny generuje bardzo dużą zmianę w przestrzeni reklamowej. Nie inaczej będzie z tegorocznymi mistrzostwami w Katarze – przekonuje Robert Kisiel, kierownik zespołu ds. sponsoringu sportowego Biura Reklamy TVP.

• Klient, konsument, a może użytkownik. Do kogo mówi dzisiaj marketer. - Satya Nadella, CEO Microsoftu, powiedział na jednym ze spotkań, że dziś wszyscy ludzie pracują w jednej branży, jest to branża technologiczna. Organizacje muszą się skupić nie tylko na samym produkcie, wartości, którą dostarczają użytkownikowi, ale również customer experience. A to z kolei wymaga zaawansowanych cyfrowych narzędzi i całkowicie nowego „mindsetu”, zwłaszcza po stronie marketingu - mówi Kamila Cichocka, dyrektor działu marketingu w polskim oddziale firmy Microsoft.

• „Młodzi dorośli”, czyli co gra w duszy pokolenia Z. – Badanie zrealizowaliśmy w głównej mierze dla marketerów, aby lepiej zrozumieli pokolenie Z i porzucili na zawsze mit roszczeniowego milenialsa. Milenialsi już dorośli, mają swoje dzieci i już zupełnie inaczej patrzą na świat – mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek, socjolożka, badaczka jakościowa, partnerka w firmie IRCenter.

• Od gamingu do metaverse. Metaverse przez wielu ekspertów jest uznawany za jeden z najważniejszych trendów w marketingu cyfrowym. Koncepcja wirtualnych światów nie jest jednak czymś nowym i od lat jest obecna w świecie gier wideo. Jak wyglądają działania marek w tym obszarze? Oto przegląd wybranych kampanii zrealizowanych nie tylko na nowych platformach, ale także w dobrze znanych grach wideo.

• Pij i płacz. Zeszły rok był dla branży piwnej bardzo słaby, w tym też niewiele napawa optymizmem. Oby chociaż pogoda dopisała.


108 stron o marketingu z pasją

Dodatek do numeru:
- Raport Agencje Marketing Services i Digital 2022

KIEDY KONIEC WYCISKANIA?

WYCIŚNIĘTE CYTRYNY – TO NOWA INICJATYWA AKTYWISTÓW Z BRANŻY REKLAMOWEJ, KTÓRZY CHCĄ WALCZYĆ ZE ZŁYMI PRZETARGAMI. Anonimowi działacze utworzyli listę przetargów „z problemami”. Są wśród nich przetargi naprawdę dużych marketerów.
Szkoda, że po tylu latach mówienia o problemie konkursów, w których wybierane są agencje, inicjatyw dialogu branżowego, białych ksiąg, edukacji procurementu wciąż powtarzają się te same zjawiska. Wydaje się, że moment powstania inicjatywy nie jest przypadkowy. Dochodzi do nas coraz więcej głosów o tym, że marketerzy z powodu niepewności co do koniunktury gospodarczej w kolejnych miesiącach przeciągają procedury, zawieszają przetargi lub po po prostu przestają odpowiadać na maile. Wszystkim klientom zatem przypominamy, że koniec świata jeszcze nie nadszedł i nawet w czasie dekoniunktury można zachować się profesjonalnie i elegancko.
Mam wrażenie, że paradoksalnie podczas pandemii było mniej problemów związanych z przetargami. Marketerzy postawili na pragmatyzm i w obliczu wyjątkowej sytuacji wybierali agencje sprawnie i szybko. Teraz sprawy ponownie toczą się jak dawniej, czyli źle.
Czy jest jakiś dobry sposób, aby wywrzeć wpływ na klientów? Myślę, że warto wrócić do narracji, jaką proponował już dawno SAR. O tym, że reakcje marketerów z dostawcami usług marketingowych są świadectwem odpowiedzialnego biznesu lub biznesu nieodpowiedzialnego. Widzimy, jak dziś rynek bacznie obserwuje wszelkie sprawy związane z traktowaniem pracowników czy fraczyzobiorców. Ale sprawa relacji z dostawcami wciąż nie jest wystarczająco obserwowana.
To może potrwać, ale trzeba wciąż powtarzać, że CSR nie polega na sadzeniu drzew na drugiej półkuli, ale przede wszystkim na byciu fair i wywiązywaniu się ze zobowiązań wobec wszystkich interesariuszy, także w przetargach.

Tomasz Wygnański Tomasz Wygnański,
redaktor naczelny,
„Media Marketing Polska”

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.