→ 10 mln minut uwagi. – Dawna zasada "Content is King" już nie jest aktualna. Nie wystarczy zrobić świetnego materiału dla marki i czekać aż ludzie zaczną sami to oglądać. Dziś dystrybucja jest królem, a kontent, kreacja jest jego pochodną - mów Krystian Botko, CEO TalentMedia.

→ Przegonić intruzów. Reklamodawcy w niemal całej Europie Środkowej coraz większy potencjał widzą w social mediach. Rozmowa z Agnieszką Chabrzyk, country director w Business Factory & ROI Hunter Poland, marketingowym partnerem Facebooka na region CEE.

→ Region w sieci. Online, content marketing, media społecznościowe i wideo - to cztery pojęcia, które zdominowały ostatnią organizowaną przez sieć WeCan konferencję - Cannual Conference w Pradze. To właśnie one wskazywać mają kierunek rozwoju środkowo-europejskiego rynku reklamowego.

→ Bo tu swojsko. Maspex, Reserved, CCC, Polpharma, Bakalland to tylko niektóre polskie firmy, które osiągają pozycję lidera nie tylko na polskim rynku. Naturalnym terenem ekspansji okazały się dla nich także inne rynki naszego regionu.

→ Spektrum możliwości. Poprosiliśmy przedstawicieli branży o wskazanie najciekawszych kampanii outdoorowych, które były prowadzone w Polsce w 2017 r. Może przedstawione rozwiązania zainspirują do tworzenia ciekawych kampanii i wykorzystania możliwości, jakie daje outdoor?

86 stron

W samym środku Europy

„Nad Europą Środkową unosi się ciężka woń gotowanej kapusty, zwietrzałego piwa, czuje się mdły zapach przejrzałych arbuzów. Jest to ziemia o charakterystycznym zapachu. Granice są nieostre, irracjonalne i tylko węch pozwoli je wytyczyć z całkowitą pewnością” – pisał w swoim świetnym eseju „Europa Środkowa: anegdota i historia” Josef Kroutvor. Idąc tym tropem, „po zapachu”, i równie świadomi, że granice regionu są nieostre, postanowiliśmy sprawdzić, co łączy w dziedzinie reklamy i marketingu tych od Kmicica, tych od Szwejka, tych od Janosika, tych od wujaszka Wani i innych zamieszkujących naszą część Europy. Z ochotą pijemy czeskie piwo, nie dziwią nas reklamy słowackich kurortów w polskich mediach, podobnie jak kampanie 4F w metrze w Pradze. Czesi chodzą w butach 
z CCC, Polacy – przynajmniej ci z południa kraju – mogą już kupić w sklepie Kofolę. 
Z uwagą przyglądamy się zmianom na węgierskim rynku mediowym (szczególnie tym, z których szybko tam zrezygnowano) i wdrażaniu nad Dunajem zakazu handlu w niedzielę (z którego również szybko tam zrezygnowano). Szukamy analogii z naszym rynkiem i z naszymi zmianami prawnymi. Coraz więcej specjalistów z Polski pracuje 
w agencjach rosyjskich, czeskich czy węgierskich. Nie dziwi już nikogo Czech czy Węgier w teamie zarządzającym polskim oddziałem firmy. Parafrazując słowa Kroutvora, możemy powiedzieć, że Europa Środkowa (również w ujęciu reklamowo-mediowym) jest wielką rodziną z licznymi więzami pokrewieństwa i tradycjami. Warto poznać możliwości sąsiednich rynków i wyobraźnię pracujących tam (i tu) menedżerów. Bo region CEE to ciekawy, kolorowy świat. Bo przecież – jak zauważył jeden z bohaterów „Przygód dobrego wojaka Szwejka” – „Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było”. Zapraszamy do lektury raportu o Europie Środkowo-Wschodniej oraz – rzecz jasna 
– wszystkich innych stronic najnowszego wydania
"Media & Marketing Polska"
. I jeszcze jeden temat. W tym roku nasze pismo obchodzi srebrny jubileusz. Chcemy, 
by 25-lecie stało się pretekstem do bliższego przyjrzenia się osobom, zjawiskom i zdarzeniom wyraźnie kształtującym polski rynek mediów i reklamy. Już za miesiąc startujemy z nowym cyklem! Oczywiście teksty związane z jubileuszem to niejedyny element naszego świętowania. Już dziś zapowiadamy: będziemy świętować długo 
i wielowymiarowo.

Piotr Machul,
zastępca redaktora naczelnego,
"Media & Marketing Polska"

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.