W numerze między innymi:

•  Świat marek i współczesnych polaków oddalają się. Najnowsza, trzecia już fala badania Meaningful Brands 2019 pokazuje zaskakujące trendy dotyczące polskich konsumentów. Z jednej strony stajemy się coraz bardziej wymagający wobec marek, a z drugiej kategorie najbliższe Polakom są wciąż mocno zorientowane na codzienne życie i obowiązki.

• Agencyjny dwugłos. Dwa spojrzenia na branżę reklamową. Joanna Biernacka, creative director w Isobar Polska, i Olga „Koka” Skowrońska, senior copywriter w Plej, rozmawiają o wyborze drogi zawodowej, rozwoju i pracy w działach kreacji.

• Ujarzmić technologię. – Zanim zaczniemy ekscytować się nowinkami, trzeba poukładać podstawy. Czy mówimy tu o asystentach głosowych, czy o blockchainie, to nie jest tak, że one od razu będą miały wpływ na twoje działania – Carlos Doughty, CEO Martech Alliance, organizator największej konferencji martech w Europie – MarTechFest.

• Dzień orłów - przeżyjmy to jeszcze raz. W naszej sekcji „25 lat MMP” przypominamy relację z Dnia Orłów, czyli wizyty prezydenta Stanów Zjednoczonych Billa Clintona z okazji zaproszenia Polski do NATO w lipcu 1997 r.

• Nadążać za klientem. Rynek kosmetyczny w Polsce jest dość specyficzny. Niewiele jest krajów, w których pozycja rodzimych marek jest tak silna – twierdzi Katarzyna Butrymowicz, dyrektor marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne.

• Chcemy wyprzedzać trendy. – Technologie związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem danych są w tej chwili głównym motorem zmian i nowych trendów w handlu. Bardzo wyraźnie widać to na styku online i offline – uważa Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD.

Dodatki do numeru:
Raport Agencje Interaktywne 2019
Raport Agencje Marketingu Zintegrowanego 2019
Mapa Martech Landscape 2019

124 stron o marketingu z pasją

ZAPOMNIANE SŁOWO NA H

Bez wątpienia najgłośniejszą ostatnio kampanią jest ta zamykająca „Twój Weekend”. Inicjatorami i pomysłodawcami akcji rozpoczętej w Dzień Kobiet 2019 są Gazeta.pl i VMLY&R Poland, a jej głównymi partnerami Mastercard i Bank BGŻ BNP Paribas. Pomysłodawcy deklarowali, że zamknięcie najdłużej wydawanego polskiego pisma erotycznego to sprzeciw wobec uprzedmiotowienia kobiet. Przez 27 lat „Twój Weekend” sprowadzał je ponoć wyłącznie do roli obiektów seksualnych. Gazeta.pl wraz z partnerami wydała specjalny ostatni numer magazynu, który poświęciła niezwykłym kobietom. Zaangażowała rzeszę znanych autorów, psychologów i influencerów. Kampania reklamowa objęła nośniki OOH, kina, radio, prasę i internet. Na potrzeby akcji przebudowano serwis Twojweekend.pl. Działania reklamowe wspierali internetowi celebryci.
Organizatorzy zachęcali internautów do wsparcia inicjatywy poprzez podzielenie się zdjęciem okładki ostatniego „Twojego Weekendu” wraz z hasztagiem #TwojWeekend. Ten szeroko zakrojony pomysłowy projekt zdobywa kolejne nagrody – ostatnio został doceniony przez KTR, zauważyli go jurorzy Festiwalu Reklamy w Cannes.
Nie mam zastrzeżeń do samej akcji – pomysł, strategia, rozmach, zaangażowanie partnerów są godne podziwu. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie to, że 5 marca – trzy dni przed akcją z „Twoim Weekendem” – na jednej ze stron Agory (właściciela serwisu Gazeta. pl, pomysłodawcy wspomnianej kampanii) pojawił się komunikat: „Next Film i Wydawnictwo Agora witają na pokładzie nową autorkę – Blankę Lipińską. Nasza współpraca prowadzić będzie do wydania kontynuacji bestsellerów „365 dni” i „Ten dzień” oraz produkcji filmu”. Lipińska jest autorką świetnie sprzedającej się prozy porno – mówiąc wprost: powieści, w których uprzedmiotowienie kobiet, z którym podobno walczy Gazeta.pl – jest na pierwszym planie. Dwa pierwsze tomy powieści (wydane przez Edipresse) sprzedały się w nakładzie przekraczającym 500 tys. egz. Trzeci – już pod skrzydłami Agory, w sprzedaży od kwietnia – też idzie na rekord.
Która z 50 twarzy właściciela „Wysokich Obcasów” jest prawdziwa? Czyżby punkt widzenia zależał od punktu siedzenia strategów Agory zakochanych w Excelu? W świecie biznesu znane są przypadki, w których to, co dziś nazywane jest strategią rynkową, wczoraj nazywano hipokryzją. Dziś to prawie zapomniane słowo.
Jeśli wydawcy, który ma w portfolio serwis Gazeta.pl (i „Wysokie Obcasy”, i „Wysokie Obcasy Extra”), rzeczywiście zależy na skutecznej walce z uprzedmiotowieniem kobiet, nie powinien propagować powieści porno, nawet poczytnych, nawet gwarantujących finansowy sukces.
Może Dzień Kobiet 2020 warto uczcić podobną akcją zamykającą książkowy cykl Lipińskiej? Chociaż nie, wtedy będzie już za późno. 14 lutego 2020 r. na ekrany trafi film na podstawie wspomnianych powieści porno, a sygnowany przez Agorę. Na szczęście dobry uczynek można zrobić też wcześniej – na przykład z okazji Dnia Chłopaka. Lub jeszcze wcześniej bez okazji.

Piotr Machul,
zastępca redaktora naczelnego „Media & Marketing Polska”

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.