• W poszukiwaniu związków między daniami
Pamiętacie światowy bestseller „Leksykon Smaków”? To pierwsza – i od razu uznana za rewolucyjną – książka Niki Segnit, w której autorka skatalogowała i opisała reguły łączenia smaków. Teraz wydaje „Sztukę Gotowania”, odkrywając przed czytelnikami zasady leżące u podstaw wszystkich przepisów.

• Nie jest nam wszystko jedno
W maju tego roku poznańska knajpa La Ruina i Raj przeniosła się z kultowej Śródki na główną ulicę miasta – Św. Marcin. Zmiana ta stała się pretekstem do naszej rozmowy z Moniką Mądrą-Pawlak i Janem Pawlakiem. Rozmowy szczerej, a dla wielu pewnie kontrowersyjnej. Ale jak mawiają właściciele La Ruiny – warto iść pod prąd!

• Restauracja 4.0
Czy branżę gościnności czeka totalna cyfryzacja? Jakie wybrać narzędzia, jaką strategię i wreszcie – jak sprawić, by technologia pracowała dla nas i za nas?

• Więcej dawać Światu niż brać
Kulinarny aktywista, przedsiębiorca, autor książek, profesor... Długo można by wymieniać jego osiągnięcia. Znamy go jednak przede wszystkim jako inicjatora ruchu New Nordic Cuisine oraz współzałożyciela kopenhaskiej Nomy. Z Clausem Meyerem spotkaliśmy się w Mediolanie z okazji jego wystąpienia podczas konferencji Mapic Food.

• Policz swój buznes!
Niepełna wiedza na temat prowadzonej firmy może być główną przyczyną jej upadku. Dostęp do arkuszy kalkulacyjnych jest na wyciągnięcie ręki, więc warto regularnie sporządzać raporty finansowe. Nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy, aby takie kalkulacje tworzyć. Dlaczego, w jakim celu i w jaki sposób warto to robić?

82 strony

Uczestnictwo w konferencjach branżowych organizowanych za granicą przypomina trochę lot w kosmos lub, jak kto woli, podróż do przyszłości. Dzieje się tak za sprawą poruszanych tematów, zjawisk czy trendów, które nie dotarły jeszcze do Polski. Z jednej strony polscy konsumenci i restauracje, szczególnie w dużych miastach, szybko przechwytują kulinarne mody dominujące na rynkach zagranicznych, z drugiej – jeśli mowa o biznesie czy technologiach, wiele rozwiązań jest poza zasięgiem naszych restauratorów ze względu na mniejsze dochody zarówno lokali, jak i ich gości.
Na początku maja wybrałam się do Mediolanu na konferencję o nazwie Mapic Food. Są to targi, których wiodącym tematem i odbiorcą jest rynek handlu i nieruchomości, ale od 2018 r. organizatorzy postanowili dołączyć do wydarzenia branżę HoReCa, ponieważ przenika się ona w dużym stopniu z wcześniej wspomnianymi obszarami. Wystarczy wspomnieć o galeriach handlowych z rozbudowanymi nowoczesnymi food courtami, stacjach metra, lotniskach i dworcach kolejowych (tzw. travel hubs), gdzie znaleźć możemy wszelkiej maści restauracje (włączając takie biznesy jak te Gordona Ramsaya czy Jamiego Olivera), czy też supermarkety, w których dostępna jest już bardzo szeroka oferta gotowych dań na wynos. Czy w takim razie są to wciąż sklepy i dworce, czy już nowy format usług gastronomicznych? (W Polsce obserwujemy na razie tylko namiastkę tych trendów).
Innym ciekawym i gorącym tematem były „dark kitchens”, czyli „ciemne” kuchnie zewnętrzne, które służą za centrum produkcyjne posiłków rozwożonych następnie przez firmy dostarczające jedzenie. Takie kuchnie mogą być zakładane przez konkretną firmę świadczącą usługi delivery (np. lider w tym segmencie – Deliveroo i ich londyński brand Editions) lub po prostu skupiać kilka (prawdziwych lub wirtualnych) restauracji, które produkują swoje posiłki w jednym miejscu. Im więcej kuchni zewnętrznych w danym mieście,tym krótszy czas dostawy, a wiadomo, że czas to pieniądz. Dzięki takiemu rozwiązaniu restauratorzy nie muszą się już martwić o kurierów, którzy koczują w lub pod ich lokalami w oczekiwaniu na odbiór zamówienia, nie muszą też zatrudniać kelnerów do obsługi gości, których z oczywistych powodów nie ma. Rynek delivery rośnie w bardzo szybkim tempie – czy zatem wirtualne bezobsługowe restauracje to przyszłość rynku gastronomicznego?
A jeśli już o dalekiej przyszłości mowa – jeden z prelegentów pokusił się o przedstawienie wizji, której być może doświadczymy za ok. 30 lat. Wyobraźcie sobie – skoro wszczepiamy czipy naszym czworonogom, z pewnością nastąpi moment, w którym również ludzie zostaną wyposażeniu w ten mały element. A jeśli już będziemy go mieć w swoim ciele, a czip zapisywać będzie wszelkie dane na nasz temat, sytuacja może wyglądać następująco: wchodzę do ulubionej kawiarni, na progu wita mnie barista i pyta, czy chcę zamówić to co zwykle (wie co, bo posiada informacje na temat moich dotychczasowych zakupów). Tą ulubioną pozycją jest latte z syropem karmelowym i bitą śmietaną (której osobiście nigdy bym nie wybrała, ale powiedzmy, że za 30 lat zmieni mi się gust). Płacę za zamówienie przez aplikację i czekam chwilę na odbiór. Ku mojemu zdziwieniu na ladzie pojawia się szklanka wody. Pytam baristę, o co chodzi, przecież zamawiałam moje ulubione latte. On odpowiada, że ściągnął dane z mojego czipa, z których dowiedział się, że przekroczyłam już zalecany na ten dzień poziom kalorii, nie byłam również w ciągu ostatnich kilku dni na siłowni, a dodatkowo mój lekarz zapisał na chipie, że zdecydowanie powinnam unikać cukru. A zatem proszę, oto pani woda, pani Agato. Ciekawa perspektywa, nieprawdaż?

Agata Godlewska
Rredaktor naczelna
„Food Service”
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2019 VFP Communications Ltd.