¬ W imię produktu
Niestrudzony poszukiwacz jakościowych produktów regionalnych. Szef kuchni, właściciel, sommelier i menedżer w jednej osobie. Oto Przemysław Błaszczyk i jego opowieść o Śląskim rynku gastronomicznym oraz umiejętnym łączeniu idei z biznesem.

¬ Europejscy liderzy
Najlepsze wyniki od 8 lat. W 2015 r. 99 najlepszych operatorów gastronomicznych w Europie odnotowało sprzedaż na poziomie 107,5 mld euro (bez VAT). Liderzy z 17 krajów osiągnęli wzrost na poziomie 6,3 proc. (w stałej walucie), wynik lepszy niż w poprzednich latach. Dominowały dwa sektory - szybka obsługa i kontraktowy catering, ale wszystkie odnotowały wzrost.

¬ Swobodni i sensualni
W sercu Nowego Jorku dwugwiazdkowa restauracja Atera przełamuje sztywne reguły fine diningu. Panuje tam pełna transparentność. Goście siedzą przy barze, z głośników przygrywa muzyka rockowa, kucharze gotują na wyciągnięcie ręki, a zamiast szampana dostaniemy kieliszek champine. Z generalnym menedżerem Matthew Abbickiem i szefem kuchni Ronnym Emborgiem rozmawiamy podczas tegorocznej edycji Madrid Fusión, gdzie na scenie głównej opowiadali o swojej restauracji

¬ Marketing równowagi - łącz kanały komunikacji
Porozmawiajmy o doborze narzędzi komunikacji marketingowej w restauracji. Co wybrać? Internet, artykuł sponsorowany w gazecie, wydarzenie dla prasy lub gości, a może promocję cenową komunikowaną poprzez newsletter? Co działa?

¬ Szczęśliwa piętnastka
Jadalne światło, wyjadanie obrazów w galerii sztuki, koktajle zamiast wina, inspiracyjna podróż dookoła Świata z 60-osobowym zespołem restauracji - to nie gotowy scenariusz na kulinarny science fiction. Tak przyszlość gastronomii rysują topowi szefowie kuchni, których prelekcji wysłuchaliśmy podczas jubileuszowej edycji kongresu gastronomicznego Madrid Fusión.

82 strony

Gdy piszę ten tekst, w  wielu miastach Polski trwa Manifa, w  Barcelonie Parabere Forum, a  za kilka dni obchodzić będziemy Dzień Kobiet. Nie trzeba zagłębiać się w  tematy polityczne, żeby zauważyć, że widoczność kobiet w  niektórych sferach społecznych, a  szczególnie różnego typu zawodach, wciąż budzi dyskusje lub kontrowersje. Niby równouprawnienie mamy zagwarantowane konstytucyjnie, ale najwyraźniej potrzeba dyskutowania o  nim, a  czasem manifestowania w  imię kobiecych praw wciąż jest aktualna. Od kiedy pracuję w  branży gastronomicznej, zadziwia mnie podział ról, jaki w  niej panuje – tzn. kuchnia domowa jest domeną kobiet, kuchnia restauracyjna – mężczyzn. I  choć ciągle o gotowanie chodzi, to z  jakichś powodów każda z płci wydaje się niejako „przeznaczona” do pracy w  danej przestrzeni. Jednocześnie mężczyźni szefowie kuchni niezwykle chętnie powołują się w  swojej pracy na przepisy babć i  mam, jednak ich córek w restauracyjnych kuchniach już tak często nie spotkamy. Patriarchalny podział ról błyszczy w  całej okazałości i  wydaje się nie do ruszenia, bo przecież „urlopy macierzyńskie”, no i  kobiety „są słabsze, nie dadzą rady, jak jest tabaka”. Nieprawda. Obserwujemy w  Polsce działania starające się skruszyć tę skamielinę. Istnieje organizacja Gastronomia na Obcasach Joanny Ochniak, a ona sama przewodzi światowej Women in WACS, zapraszając do naszego kraju szefowe kuchni – liderki w swoim fachu. Od trzech lat zaś przyznawane są nagrody Gault & Millau dla najlepszych kobiet szefowych kuchni, choć nie ustają dyskusje, czy taka nagroda w ogóle powinna być wręczana. Sama mam wątpliwości, ale gdy Justyna Adamczyk, redaktor naczelna Żółtego Przewodnika, mówi mi, że po trzech latach ma już problem ze znalezieniem kandydatek do powyższych wyróżnień, łapię się za głowę. No bo przecież kto zapamiętuje i  wciela w  życie te przepisy mam i  babć, jeśli nie kobiety? Nie dam wiary, że za kilka lat będziemy mówić o  recepturach dziadków i ojców. Czy powinno się na siłę rekrutować kobiety do kuchni, aby tylko utrzymać podział fifty-fifty? Nie. Jednak za swoiste faux pas uważam wszelkie składy sędziowskie konkursów kulinarnych bądź winiarskich, a  także składy ogólnopolskich stowarzyszeń, w  których w 100 lub 99 proc. zasiadają panowie. Lekko się uśmiecham z  zażenowania, bo taki układ nijak nie stanowi reprezentacji. Mamy w  kraju mnóstwo zdolnych kobiet w  zawodzie kucharskim oraz sommelierskim, a  brak ich obecności w  składzie ciał oceniających konkursy uważam za niedopuszczalne pominięcie.
Różnorodność i koloryt w życiu są wartością. Wielogłos, świeże i odmienne od zastanego spojrzenie czynią nas mądrzejszymi. Nie warto z tego rezygnować. A  kobiety dostrzegajmy i  dawajmy im szansę nie tylko w  Dniu Kobiet.

Agata Godlewska
redaktor naczelna
"Food Service"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.