¬ Poczuć Mierzęcin
Dawid Łagowski - szef kuchni. Piotr Stopczyński - enolog. Razem tworzą markę Pałacu Mierzęcin, odrestaurowanego kompleksu wypoczynkowego w województwie Lubuskim. Na styku ich współpracy powstaje to, o czym marzy wielu - idealne połączenie lokalnego jedzenia z winnym terroir. Przeczytajcie, jak to się robi w Polsce.

¬ Restauracje w świecie handlu
Gdy myślimy o jedzeniu w galerii handlowej, zazwyczaj pierwszym skojarzeniem są frytki i burgery. Jednak za sprawą trendów napływających z Wielkiej Brytanii i USA sytuacja się zmienia, a w strefach restauracyjnych można zjeść coraz bardziej wyszukane jedzenie.

¬ Kuchnia z zakazanego miasta
Jak tylko mógł, wzbraniał się przed kontynuowaniem rodzinnej tradycji. Obserwowanie ciężkiej pracy rodziców skutecznie wyleczyło go z marzenia o własnym lokalu. Zamiast pomagać im w prowadzeniu restauracji, wybrał studiowanie chemii i antropologii kulturowej. Po śmierci ojca Andrew Wong zdecydował się na prowadzenie rodzinnego biznesu, ale już na swoich warunkach. Dziś z sukcesem szefuje własnej restauracji A Wong, przy okazji przełamując wiele stereotypów na temat chińskiej kuchni.

¬ Biznes i edukacja Hiszpańskim szlakiem
26-28 czerwca odbyła się druga edycja wyprawy pod hasłem Nespresso Culinary Art & Business. W podróży śladami najgorętszych gastronomicznych wzięli udział Polscy szefowie kuchni i restauratorzy.

¬ Nie samym food costem restauracja żyje
Gdy będziemy otwierać biznes gastronomiczny, jednym z pierwszych haseł, jakie usłyszymy, będzie food cost. Mało tego - większość osób oraz różne publikacje będą utwierdzały nas w przekonaniu, że jeżeli przekroczymy wartość 30 proc., to restauracja nie będzie na siebie zarabiała. Załóżmy, że uczciwie się przyłożyliśmy, policzyliśmy receptury, pilnujemy kosztów surowców, mamy to podręcznikowe 30 proc., a mimo to nagle okazuje się, że lokal przynosi straty... co w takim razie poszło nie tak?

86 stron

Polskie wino? A gdzie tam!” – jeszcze kilka lat temu wykrzyknąłby Kowalski, w którego głowie natychmiast pojawiłby się obraz wątpliwej jakości alkoholowego wyrobu o smaku jabłek. I nie mówię tu oczywiście o cydrze. Kowalski pewnie nigdy nie pomyślałby, że w 2017 r. usiądzie w eleganckiej restauracji, gdzie polskie wino zaserwuje mu polski Master Sommelier. Być może nie przyszłoby mu też do głowy, że zamiast wybrać się na ograny weekend do jednej z obleganych nadmorskich miejscowości, będzie mógł zwiedzić z rodziną polskie winnice lub nawet wziąć udział w winobraniu zwieńczonym kolacją złożoną z lokalnych specjałów. Czy kiedykolwiek zastanawiał się, że picie wina będzie sprawiać mu przyjemność inną niż tylko słodkie upojenie i że dostrzeże w tym trunku doskonałego towarzysza swojego ulubionego posiłku i deseru? Dziś już to wie, bo prawdopodobnie popijał świetne wino na wakacjach w Austrii, Czechach czy na Węgrzech albo też uczestniczył w warsztatach z food & wine pairingu w jednej z wybranych restauracji. Tak, to nie żadne bajki, Drogi Restauratorze, to nowa winna i jakże przyjemna rzeczywistość, w której powoli się budzimy i dobrze odnajdujemy. Polskie wina to fakt, którego smaku nie musimy już się wstydzić, a polscy sommelierzy to nowi bohaterowie restauracji. Oczywiście nie wszystkich, ale na pewno tych, które na dobrej klasy winie chcą budować swój charakter. – Do 2050 r. będziemy potęgą winiarską – mówi w naszym wywiadzie enolog Piotr Stopczyński i śmieje się, że jako emeryt wybierze się na długą wycieczkę po polskich winnicach, których liczba z roku na rok rośnie w zawrotnym tempie. Sam produkuje wina w Pałacu Mierzęcin, jednej z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych winiarskich destynacji w Polsce. Tam z szefem kuchni Dawidem Łagowskim tworzą duet odpowiedzialny za markę Pałacu – jego lokalną kuchnię w połączeniu z lokalnymi winami. Współpracują od niemalże 10 lat, choć nie była to droga łatwa, bo kto zadecyduje, czy wino, czy jedzenie jest tu ważniejsze? O tym, jak mądrze pójść na kompromis oraz dlaczego warto postawić na preferencje gości bardziej niż na swoje ambicje, opowiadają Dawid Łagowski i Piotr Stopczyński w wyjątkowym wywiadzie dla „Food Service”. Nie tylko polskie wina zachwyciły nas w minionym miesiącu. W jeden z upalnych sierpniowych weekendów wybraliśmy się na wycieczkę na Węgry, by zobaczyć, że nie wyłącznie słodyczą Tokaj stoi. Wyludnione miasteczka, gęste 40-stopniowe powietrze, Hollywood i miodowo-cytrusowe furminty sprawiły, że te dni na długo pozostaną w naszej pamięci. O szczegółach wyjazdu przeczytacie na stronie 52.
Last but not least, mamy dla was wiadomość z ostatniej chwili, choć jeśli śledzicie nasz fanpage (na który gorąco zapraszam: facebook.com/magazynfoodservice), nie będzie ona dla was zaskoczeniem. Mamy w Polsce drugiego Master Sommeliera! Piotr Pietras, o którym z powodu licznych sukcesów wciąż wspominamy, zdobył zaszczytny tytuł jako drugi Polak w historii (po Adamie Pawłowskim, który został MS w 2014 r.), a wspomnieć trzeba, że na całym świecie sommelierów, którzy zdali ten najtrudniejszy w świecie wina egzamin, jest tylko 239. Więcej szczegółów na temat startu Piotra Pietrasa w kolejnym wydaniu „Food Service”. Do zobaczenia na winobraniu!

Agata Godlewska
redaktor naczelna
"Food Service"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.