¬ Nie zatrzymam się
Perfekcjonista, który lubi zaplanować pracę w kuchni od A do Z. Weteran konkursów kulinarnych, zwycięzca m.in. 6 edycji "Top Chefa" oraz polskich eliminacji do Bocuse D'or. Oaza Spokoju Dawid Szkudlarek - na wywiad przyjeżdża na motocyklu, odziany w skórę, i z marszu wzbudza naszą ciekawość..

¬ Nowe rozdanie
Ranking The World's 50 Best Restaurants obejmuje restauracje z 23 krajów rozrzuconych po sześciu kontynentach. Lista jest spojrzeniem na najlepsze doświadczenia kulinarne z całego Globu.

¬ Szaleństwa pana Massimo
Żeby utrzymać restaurację, sprzedał swój ukochany motor, samochód i gotował na weselach. Osteria Francescana przez pierwsze kilka lat działalności świeciła pustkami. Jak to się stało, że dziś jest najlepszą restauracją wg rankingu The World's 50 Best Restaurants? Massimo Bottura opowiedział nam o swojej drodze na szczyt.

¬ Obrazy wokół stołu
Projejtantka doświadczeń wokół stołu, stylistka jedzenia, fotograf kulinarny to zawody, które powstały w odpowiedzi na hasło "jemy oczami". Czy to sztuka dla sztuki, czy sztuka dla pieniędzy?

¬ Ogniu, krocz ze mną
Na Polską scenę gastronomiczną coraz śmielej wkraczają odważne projekty, w których szefowie kuchni mogą zaprezentować swoje umiejętności w niespotykanej wcześniej odsłonie

74 strony

Hospitality, czyli po polsku gościnność. To słowo, które w ostatnim czasie docierało do mnie ze zdwojoną intensywnością. Stało się tak za sprawą mojego uczestnictwa w kilku imprezach branży barmańskiej, a także rozmów z zaprzyjaźnionymi przedstawicielami tej braci. Scena koktajlbarowa przeżywa w Polsce rozkwit, a że jest to środowisko dość rozrywkowe i o luźnym charakterze, przyjemnie jest iść z nim pod rękę i obserwować zmiany, które zachodzą. Szybko zorientowałam się, że rzeczona „hospitality” jest nierozerwalnie związana z etosem barmana, i jednym tchem wymieniana jako cecha profesjonalisty serwującego napoje wyskokowe. Elegancja, nienaganne maniery i wygląd, uprzejmość, uśmiech, dyskrecja i umiejętność nawiązania przyjacielskiej relacji z gościem baru stoją niemalże na równi z rzemiosłem, jakie powinien mieć opanowane barman. W niedawno zakończonym finale konkursu World Class Poland, w którym udział wzięli najbardziej utalentowani barmani naszego kraju, w tabeli punktacji, obok umiejętności technicznych, smaku koktajlu czy inspiracji, jaka za nim stała, jury oceniało gościnność kandydata. Za stworzenie przyjemnej atmosfery wokół baru mógł on zdobyć wcale niemałą liczbę punktów.

Podobnie sprawa się przedstawia w środowisku sommelierów. Na Mistrzostwach Sommelierów Polski oceniana jest nie tylko wiedza na temat szczepów i regionów czy umiejętność sparowania wina z jedzeniem. Kategorią, która często decyduje o zwycięstwie kandydata (bo wiedza sommelierów z podium jest na podobnym poziomie), jest jego osobowość. Liczą się niuanse – to czy potrafi „wyczuć” gościa, dopasować się do jego nastroju, trzymać dystans, czy raczej być kompanem wieczoru. To coś więcej niż wyuczony uśmiech, słowo „proszę” czy „dzień dobry”. Ktoś, kto spojrzy na gościnność zimnym okiem biznesmena, powie, że to część sprzedaży. Owszem. Mówił o tym jeden z wykładowców majowego Bar Syposium – Andrzej Borcz. Opowiadał o tym, jakie typy kelnera (a więc sprzedawcy) można dziś spotkać w lokalach gastronomicznych. Spektrum jest szerokie, a zaczyna się od „uciekinierów” i „napędów do tacy”, czyli osób, które kompletnie nie są zainteresowani klientem, którego „obsługują”. Nie potrafią rekomendować, nie wpływają na wysokość wystawionego rachunku. Najwyższym szczeblem w hierarchii obsługi jest natomiast „gospodarz”, „partner” – osoba, która pyta o to, co ważne dla drugiej strony, buduje relacje, proponuje.

Piszę o tym wszystkim dlatego, że słowo gościnność wcale nie tak często pada przy okazji rozmów o restauracjach. Oczywiście, mówimy o profesjonalnym i wyszkolonym serwisie, mówimy o jego wiedzy na temat dań czy proponowanych win. Ale czasem zapominamy o podstawowych manierach, jakie w krwiobiegu powinien mieć kelner. O uśmiechu, który sprawi, że wybaczę brak wiedzy na temat produktów w daniu. Nie chcę być obsługiwana przez osobę, która robi to za karę. Uprzejmości wymagam na poziomie ludzkim, a nie tylko wtedy, gdy menedżer restauracji akurat jest na sali.

Jest w Polsce kilka świetnych koktajlbarów – warto pójść, usiąść przy barze i oddać się w ręce gospodarzy. Będzie sympatycznie, nie tylko z powodu smacznych procentów.



Agata Godlewska
redaktor naczelna
"Food Service"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.