¬ Misja: Rewolucja
Jest młody, ambitny i pewny siebie. Cztery lata spędził za granicą, pracując m.in. w The Ledbury I Wild Honey. Wrócił do Polski, wygrał 3. edycję "Top Chefa", a po kilku miesiącach objął stanowisko szefa kreatywnego restauracji Belvedere. Chce zrewolucjonizować polską scenę gastronomiczną. Naszym bohaterem jest Marcin Przybysz.

¬ Wielcy, więksi i najwieksi
Dziewięćdziesięciu dziewięciu wiodących operatorów gastronomicznych w Europie wspólnie wygenerowało w 2014 r. sprzedaż na poziomie blisko 98 mld Euro (bez VAT).

¬ Odważmny i ekonomiczny
Krnąbrny wobec inspektorów prestiżowych przewodników, ale pokorny wobec gości i dostawców. Jego restauracja Chef & Sommelier w stolicy Finlandii liczy tylko 26 miejsc, nie ma w niej kelnerów, jedzenie serwują kucharze. Na zaproszenie Farutex Bidvest Polska nasz kraj odwiedził szef kuchni Sasu Laukkonnennem.

¬ Ciągle istnieją nieodkryte światy sushi
Rozmowa z Kasprem Krajewskim - finalistą Światowego finału Global Sushi Challenge 2015.

¬ Trendy 2016
Koniec roku to czas podsumowań i przewidywań. Największe agencje marketingowe oraz National Restaurant Association określili, co goście restauracji będą spożywać w 2016 roku. W Stanach Zjednoczonych przepytano w tym celu niemalże 1600 szefów kuchni. A pracownicy agencji analizują zmiany na rynku.Ich wnioski są podobne.

69 stron

Podsumowania, przewidywanie trendów, kalkulacje budżetów i odważne postanowienia na kolejne 12 miesięcy – tym charakteryzuje się nadejście nowego roku, przy okazji którego nikt z nas nie ucieknie od rachunku sumienia. Jaki rachunek za miniony rok może wystawić sobie nasza branża? Czy są Państwo dumni, zadowoleni z wyników, czy raczej wyciągają wnioski z popełnionych błędów i z nową energią wkraczają w 2016 rok?

Oto mały kalejdoskop wydarzeń, które zapisały się w pamiętniku redakcji „Food Service”. Początek roku jak zwykle przyniósł wielkie oczekiwania odnośnie do gwiazdek Michelina. To temat, który przewija się w rozmowach z szefami kuchni, niemal zawsze. Utrzymaliśmy status quo – jedyna gwiazda została w rękach Wojciecha Modesta Amaro. W dużych miastach rynek jednak prężnie się rozwija i konkurencja nie śpi. Obserwujemy coraz większe apetyty wśród szefów na otwieranie autorskich restauracji. Kilka znanych nazwisk jest wolnych, do wzięcia przez bystrych inwestorów. Tymczasem rośnie w siłę segment bistro oraz street foodu – mamy coraz więcej lokali, gdzie za niewygórowane kwoty można zjeść przyzwoity obiad, choć nie są to jeszcze ceny adekwatne do zarobków przeciętnego Kowalskiego. Jest za to coraz więcej miejsc, w których można szkolić i pielęgnować kulinarne talenty – rok 2015 przyniósł wysyp studiów kulinarnych sygnowanych nazwiskami znanych szefów kuchni. Rozwijają się biznesy okołokulinarne, takie jak targi regionalnej żywności, serwisy do zamawiania jedzenia na wynos, agencje PR promujące kucharzy, targi książek kulinarnych. Jeśli chodzi o kulinarny show, telewizja przyniosła nam w 2015 roku dwóch nowych Top Chefów – a obserwując kariery większości uczestników tego programu, można stwierdzić, że radzą sobie oni na rynku całkiem nieźle.

A co podano nam na talerzach? Coraz bardziej rozpychają się na nich smaki Azji – nowe i modne są rameny, wciąż lubimy Tajlandię i Wietnam, choć najmocniej deklarujemy miłość do kuchni polskiej. Chcemy ją widzieć w nowoczesnym wydaniu, przywracać stare receptury, odkrywać regionalne produkty i wracać do domowych potraw. Jak jednak oprzeć się burgerom, które napotkać można niemal na każdym rogu? Wołowina to zresztą jeden z ulubionych produktów minionego roku – doceniamy tę polską, sezonowaną, dumnie podając z niej steki, odkrywając mniej popularne elementy. A skoro już o niestandardowych elementach mowa – szefowie postanowili w minionym roku zaskoczyć, a czasem wręcz zszokować gości. Popularne stało się wychodzenie poza restaurację i organizowanie specjalnych, degustacyjnych kolacji, gdzie można puścić wodze fantazji. I tak w lipcu dowiedzieliśmy się o istnieniu szczeżui, a szef kuchni, który ją podał, musiał podnieść rękawicę rzuconą przez pewną blogerkę. Bardziej odważni zjedli bycze jądra, jagnięce mózgi albo... drewnojady.

Tak mocne wrażenia wymagają równie mocnego towarzysza w postaci różnego rodzaju trunków. Food & wine pairing czy też cocktail pairing nareszcie zostały docenione. Wszystko to dzięki sommelierom i barmanom. Ich praca zaczyna być równie podziwiana jak wysiłki kucharzy. Coraz baczniej przyglądamy się etykietom win, uczymy się o nich na warsztatach degustacyjnych, chętnie pijemy polskie piwa rzemieślnicze, nalewki i cydry. W dużych miastach powstają bary nastawione na sprzedaż lokalnych piw, w siłę rosną wine bary, choć biznesowo nadal potrzebują oferty z jedzeniem, aby utrzymać się na rynku.

Koniec minionego roku zamknęła wielka gala Gault & Millau. Żółty Przewodnik po raz drugi wybrał najlepszych szefów, przyznał punkty restauracjom, zarekomendował lokalne produkty i dobre hotele. Mamy w Polsce 390 wyróżnionych restauracji, aż o 150 więcej niż w ub.r. To dobrze, choć wiem, że restauratorów stać na więcej.

W nadchodzącym roku życzę więc Państwu wytrwałości, cierpliwości, ale także odwagi i wiary we własne siły, bo – jak powiedział bohater naszej okładki, Marcin Przybysz – kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Wszystkiego dobrego!

Agata Godlewska
redaktor naczelna
"Food Service"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.