¬ Kariera burgera
Moda pomogła w rozpoznawalności marki Bobby Burger, która od czterech lat karmi amerykańskimi kanapkami Warszawę i kilka innych miast. Bogumił Jankiewicz i Krzysztof Kołaszewski skorzystali z popularności trendu, zamieniając food trucka z burgerami na sieć lokali franczyzowych. Ale o klienta muszą starać się dziś o wiele skuteczniej niż parę lat temu.

¬ Dominacja dużych graczy
Proces koncentracji pośród głównych graczy na europejskiej scenie kawiarnianej trwa. Pod koniec 2015 r. trzy największe sieci obejmowały 48 proc. z listy największych w Europie, prowadząc łącznie 6434 jednostki. Brytyjska Costa Coffee wciąż umacnia swoje prowadzenie nad znajdującym się na drugim miejscu McCafé, podczas gdy bedący na trzecim miejscu Starbucks znacznie zmniejszył dystans.

¬ Dania jak wspomnienia
Inspiracji szuka w przeszłości. Nie obawia się wzbudzać kontrowersji i mówić głośno tego, co myśli. Właśnie otworzył trzecią restaurację i ma apetyt na więcej. Z Alexandrem Gauthierem rozmawiamy tuż po jego prelekcji podczas kongresu Madrid Fusión w stolicy Hiszpani.

¬ Wpływ kuchni Francuskiej na kuchnię Polską
Francja to kraj, który właściwie od zawsze wyznaczał i kształtował kulinarne trendy w Europie, a od XVII w., kiedy to Dwór Polski wszedł w koligacje dynastyczne z Francją, popularność kuchni francuskiej w Polsce znacznie wzrosła.

¬ Mleka alternatywne - moda czy konieczność?
Mleka i nabiału w restauracji używa niemalże każdy. Od kilku lat coraz większy udział w rynku mają wszelkie nabiałowe produkty alternatywne. Dlaczego i czy jest sens wprowadzać je do kuchni?

86 stron

Na pewno wyjście do lokalu gastronomicznego musi być doświadczeniem. Jeżeli lokal podaje jedzenie, które sam potrafię dobrze przygotować w domu, to po co mam tam iść?” – mówią bohaterowie naszej okładki, twórcy Bobby Burgera. Sieć jest przykładem doskonałego wykorzystania mody na burgery, która kilka lat temu pojawiła się w Polsce. Założyciele Bobby’ego z posiadaczy jednego food trucka stali się właścicielami firmy zarządzającej ponad 30 lokalami tej marki, większość z nich we franczyzie. Nie zmienia to faktu, że mimo wymogu unifikacji jedzenia, wystroju i standardów obsługi we wszystkich punktach wyzwaniem dla sieci jest ciągłe inspirowanie i oszołamianie gości. Tylko czy codziennie można oszołomić tym samym burgerem? Gdy na rynku pojawia się mnóstwo podobnych konceptów, opartych na prostej, powtarzalnej ofercie jedzenia lub drinków, restauratorzy muszą starać się wyróżnić „otoczką”, jaką zbudują wokół swojego lokalu. W dużych miastach konkurencja nie śpi, liczba kawiarni, barów, burgerowni, pizzerii, lodziarni rośnie na naszych oczach. Klienci wybiorą to miejsce, które dostarczy im najwięcej emocji, choć deklarować będą, że wybiorą najlepszą jakość.

Zagospodarowanie niszy fast casual to obecnie największy kawałek tortu do ukrojenia na polskim rynku gastronomicznym. Gości przyciągnie miejsce z pomysłem, z obsługą, która stworzy niepowtarzalną atmosferę, z wystrojem, któremu będzie chciało się robić zdjęcia, z niespodzianką, którą zapamięta się bardziej niż jedzenie, bo ono ma być codzienne i przystępne.

Przytoczę przykład może nie do końca odnoszący się do rynku polskiego, ale pokazujący, jak można rozbudzić zainteresowanie, a wręcz pożądanie wśród swoich potencjalnych gości. Nowojorski cocktail bar Please Don’t Tell jest jednym z kultowych, słynie ze świetnej jakości autorskich drinków, jego barmani wydali sygnowaną nazwą baru książkę z recepturami na koktajle. Nic dziwnego, że miejsce stało się popularne na całym świecie. Aby spróbować specjałów baru (najtańszy koktajl w cenie 15 dol.), turyści i lokalni fani miejsca muszą postarać się o wejście. To, że na zewnątrz nie ma żadnego szyldu z nazwą, raczej nikogo już nie dziwi. Następny krok to przejście przez salę, w której serwuje się hot dogi (zupełnie zwykła knajpka niewskazująca na to, że za ścianą mieści się wysokiej klasy bar). Spostrzegawczy po chwili zauważą półprzezroczyste drzwi, za którymi znajduje się wiszący na ścianie stary aparat telefoniczny. Należy wykręcić jedynkę, aby połączyć się z obsługą. – Słucham? – usłyszymy w słuchawce. – Przyszliśmy do Please Don’t Tell. – Witamy. Proszę zostawić swoje imię i numer telefonu, za 1,5 godziny będziemy mieć dla was wolny stolik. Po wskazanym czasie dostajemy SMS-a, a za chwilę pijemy takiego samego drinka, jakiego wypilibyśmy w 20 innych świetnych barach w Nowym Jorku, ale doświadczenie niedostępności i aura tajemniczości otaczająca bar PDT zostanie w pamięci na bardzo długo. Nie chodzi o elitarność i pretensjonalność, bo bar otwarty jest dla wszystkich, ale o poczucie, że odkryliśmy wyjątkowe miejsce i że jesteśmy tam specjalnymi gośćmi.

W Polsce restauratorzy muszą jeszcze walczyć o klienta przede wszystkim cenami i promocjami, ale aspekt tworzenia wyjątkowej, oszołamiającej, inspirującej atmosfery lokalu, o której w okładkowym wywiadzie mówi Krzysztof Kołaszewski, wydaje się coraz ważniejszy. Już nie mogę się doczekać, czym będziemy zaskakiwani w najbliższych latach.



Agata Godlewska
redaktor naczelna
"Food service"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.