¬ Kocham się z jedzeniem.
Trzydziestolatek o ambicjach zrewolucjonizowania polskiego systemu żywienia. Sprawny biznesman z pulą kontaktów reklamowych na koncie. Niestrudzony propagator wiedzy na temat zdrowego i sezonowego jedzenia wśród dzieci. Wreszcie telewizyjny showman prowadzący Polską edycję "Top Chefa". Kim jest Grzegorz Łapanowski i dlaczego nie potrzebuje tytułu szefa kuchni?

¬ Pomorze w trzech odsłonach.
Pod koniec września tego roku grupa międzynarodowych dziennikarzy kulinarnych przyjechała na polskie pomorze, by posmakować specjałów tamtejszej kuchni regionalnej.

¬ Kulinarny pęd do wiedzy, czyli jak nie zostać biznesowym samobójcą.
Kredyt lub oszczędności, projekt wnętrza, fajne logo, pasja gotowania, Facebook i już mamy wymarzoną restaurację - samograj. O nie, w 99 przypadkach na 100 to przepis na biznesową katastrofę. Prowadzenia restauracji trzeba się nauczyć. Tylko jak, gdzie i za ile?

¬ Włoska tradycja i nowe trendy.
Jakie wnioski można wyciągnąć z uważnego obserwowania trendów konsumpcyjnych oraz jak wygląda obecnie rynek kawy w Polsce, opowiadają prezes zarządu Segafredo Monika Dutkiewicz i kierownik ds. marketingu Joanna Sobyra.

¬ Opowieści z piwnic El Bulli.
Ferran Centelles, przez wiele lat sommelier w El Bulli, przyjechał do Warszawy we wrześniu, by poprowadzić komentowaną degustację wybranych przez siebie win hiszpańskich podczas IX Wystawy Win Hiszpańskich przygotowanej przez Wines of Spain i Ambasadę Hiszpanii w Warszawie. Wspólnie z redaktorami "Magazynu Wino" zamieniliśmy z nim kilka slów.

 

Zostałam ostatnio zaproszona na prezentację menu jednego z warszawskich gastrobarów. Współwłaściciel oraz specjalistki od PR w bardzo miłej atmosferze opowiadały o koncepcji tego popularnego miejsca. Zaczęło się od historii samego lokalu, potem przybliżono nam prace nad wymyślaniem nazwy oraz konstruowaniem logotypu miejsca. Następnie zaczął się temat wystroju: układu przestrzeni, stołów i krzeseł sprowadzonych z Berlina, wyboru poszczególnych dodatków i odpowiedniego oświetlenia. Zaproszeni dziennikarze i blogerzy wdali się w dyskusję na temat inspiracji zagranicznymi lokalami tego typu, które łączą w sobie funkcje lunchowni, drink baru, klubu oraz restauracji. Dopiero pod koniec prezentacji zaproszono szefa kuchni i poczęstowano nas jedzeniem. Wszystko w porządku, to były bardzo ciekawe rozmowy (i smaczne przekąski) – widać, że koncept miejsca został dopracowany od A do Z. Skłoniło mnie to jednak do refleksji na temat znaczenia wystroju w restauracji w porównaniu z samym jedzeniem. Znane są teorie mówiące o tym, że wystrój właściwie się nie liczy lub też powinien być ascetyczny, by nie odciągać uwagi klientów od najważniejszego elementu, jakim jest talerz oraz potrawy na nim położone. Są miejsca, są kraje, w których estetyczne walory knajpy mają drugorzędne znaczenie. Tak bywa na przykład w Portugalii, gdzie w tawernie Cervejaria Ramiro zjadłam najwspanialszą kolację mojego życia. Zjadłam ją na ceracie w małej i średnio atrakcyjnej salce na piętrze. Jednak doskonałość produktów, jakie co kilka minut pojawiały się na stole (m.in. świeże małże dywanowe, percebes, carabineiros czy rozkolce), przyćmiła jakiekolwiek inne wrażenia. Z drugiej strony ubolewam, że w Polsce tak mało mamy ciekawych wizualnie restauracji, a wszystkie nowe, które powstają, są do siebie bardzo podobne. Owszem, zaprojektowane są wedle aktualnych trendów (biel, czerń, drewno, industrialne elementy itp.), charakteryzują się nowoczesnym minimalizmem, ale brak w nich indywidualnego pomysłu czy charakteru. Apeluję o trochę odwagi! Myślę, że warto wyróżnić się choćby jednym elementem, który zapadnie w pamięć gościom – np. muralem czy rzeźbą na ścianie, wybranym kolorem czy innym detalem (proszę zerknąć na wystrój nowojorskiej The Spotted Pig – w całej restauracji królują figurki i obrazki świnek!). Oczywiście ostatecznie najważniejszy jest sens dań i smak składników, jakie gość odnajdzie na talerzu, ale warto podbić jego wrażenia nietuzinkowym, acz współgrającym z kulinarną propozycją anturażem. Do innego typu odwagi w działaniu nawołuje bohater naszej okładki – Grzegorz Łapanowski. Znany szerszej publiczności z mediów, a ostatnio z prowadzenia programu „Top Chef” od kilku lat wykonuje w polskiej gastronomii pracę od podstaw. Szkoli dzieciaki na warsztatach, pokazując im zdrowe produkty oraz możliwości ich wykorzystania w kuchni, przemierza Polskę wzdłuż i wszerz, by przekonywać ludzi do kupowania i spożywania lokalnej i sezonowej żywności. Marzy, aby w Polsce zmieniło się prawo żywnościowe, tak by dawało lepszy dostęp obywateli do wiedzy, a w konsekwencji do żywności wysokiej jakości. Nawołuje do stworzenia narodowego instytutu kulinarnego oraz do konsolidacji działań stowarzyszeń szefów kuchni, by w efekcie stworzyć lepsze warunki do tworzenia jedzenia na poziomie produkcyjnym i gastronomicznym. Czy to marzenie ściętej głowy czy początek prawdziwej rewolucji? Przekonajcie się, czytając wywiad z Grzegorzem na stronie 14.

Agata Godlewska
redaktor naczelny
"Foodservie"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.