¬ Wyprawa po smak.
Bartosz Polak to chyba najskromniejszy szef, jakiego znam. W jego kuchni pierwsze skrzypce gra produkt, odnaleziony w dalekich i pięknych zakątkach polski. O prostocie na talerzu, zdrowym jedzeniu i sporcie rozmawiam z twórcą kuchni fukcjonalnej.

¬ Odnaleźć szczęście w tym, co się robi.
O tym, jak wyglądają proporcje pomiędzy procesem kreatywnym a codzienną, restauracyjną pracą, rozmawiam z szefem kuchni El Cellar de Can Roca Joanem Rocą podczas tegorocznej edycji Madrid Fusión.

¬ Gastrochwyty dozwolone.
"Dzisiąta kawa gratis", "darmowy kieliszek wina", "druga pizza za połowę ceny" to jedne z najczęście spotykanych haseł promocyjnych w lokalach gastronomicznych. Na dobre zagościły w marketingowych słownikach wielu restauratorów, właścicieli kawiarni, barów, stając się niekiedy znakiem rozpoznawczym tych lokali.

¬ Czynsze w lokalach gastronomicznych.
Obecna sytuacja na polskim rynku nieruchomości miejskich i komercyjnych nie sprzyja rozwojowi drobnych przedsiębiorstw gastronomicznych. Sztywne umowy najmu lokali użytkowych od miasta nie dopuszczają renegocjacji stawek czynszu w zadnym wypadku. W związku z tym zasadne wydaje się stwierdzenie, iż prywatni właściciele nieruchomości stanowią korzystną alternatywę dla restauratorów. Poniżej opisane historie świadczą o tym, iż zdania są podzielone.

¬ Kawa ciekawsza niż wino.
Podobno aromat kawy należy do najbardziej rozpoznawalnych zapachów na świecie. Są lody kawowe, kawowe ciasta, cukierki... A nawet piwo. Do kawy dodaje się mleko, cukier, syropy smakowe, przyprawy i inne dodatki, aby poprawić jej smak. Można by odnieść wrażeniue, że to produkt prosty, jednowymiarowy sensorycznie, przeciętnie smaczny. Nic bardziej mylnego.

¬ Kulinarny talent 2014 wyloniony!
Kolejna emocjonująca bitwa o miano Kucharza z Talentem odbyła się 27 marca 2014 r. podczas VI edycji Konkursu Sztuki Kulinarnej Roberta Sowy..

W kwietniu miałam okazję po raz kolejny odwiedzić Nowy Jork, jedno z moich ulubionych miast. Wycieczka miała charakter prywatny, ale nawet za oceanem nie da się uciec od pracy, szczególnie jeśli metropolia kipi od barów, knajp i restauracji. W Nowym Jorku jest wszystko – to banalne zdanie, ale jakże prawdziwe – na nudę kulinarną narzekać tu nie można. Polskie pierogi i kiełbasy, japoński ramen, włoskie pizze i pasty, amerykańskie burgery i steki z lokalnej wołowiny, skandynawski dorsz, a do tego miejsca słynnych szefów kuchni – Davida Changa, Danny’ego Bowiena, April Bloomfield, Daniela Humma czy Wyliego Dufresne’a. Nie wiem, jak to możliwe, ale do większości lokali nie da się nawet włożyć szpilki – są tak pełne. Goście ściskają się przy mikroskopijnych stolikach bogato zastawionych jedzeniem. Idea „common table” właściwie nie ma tu racji bytu, bo ludzie i tak niemal zaglądają sobie do talerzy. Ale najwyraźniej nikomu to nie przeszkadza – jedyne, co słychać, to głośny śmiech, entuzjastyczne rozmowy i pyknięcie korka kolejnej butelki wina. Stety, niestety, później przychodzi rachunek. I tu trzeba się przygotować na spory wydatek – ceny są średnio 2-3 razy wyższe niż w Polsce, a do rachunku doliczany jest podatek. Jednak najistotniejszą rzeczą, o której absolutnie nie można zapomnieć, jest napiwek. W barach obowiązkowy dolar za koktajl czy pintę piwa (w innym przypadku nie liczcie, że barman spojrzy na Was łaskawym okiem przy kolejnym zamówieniu), a do rachunku za jedzenie – 20 proc. jego wartości. To sporo, biorąc pod uwagę polskie realia – wiemy, że goście potrafią u nas kręcić nosem na 10-proc. wynagrodzenie dla kelnera. Mam jednak poczucie, że w Nowym Jorku te dodatkowe kilkanaście dolarów, które muszę pozostawić na stole, ma sens. Obsługa kelnerska w 90 proc. lokali jest naprawdę perfekcyjna, zaczynając od przywitania gości przy wejściu. Bez względu na rangę baru czy restauracji na pewno usłyszymy wypowiedziane z szerokim uśmiechem „Hi, how are you?”. Od pierwszej minuty czujemy się zaopiekowani – kelner przedstawia się, prowadzi nas do stolika, proponuje darmową wodę, daje kilka minut na ochłonięcie. Jednak największe wrażenie robi jego znajomość karty. Pamiętam, jak podczas kolacji w restauracji Foragers City Table na Chelsea młodziutka kelnerka recytowała nam nazwy, pochodzenie oraz szczegółową charakterystykę deski serów, które zamierzaliśmy zamówić. Bez pomocy kartki. Bez pomocy szefa kuchni. Znała też farmy, z których pochodziło mięso i warzywa podawane w restauracji. Wiedziała, jak została złowiona ryba dnia, przywieziona rano z targu. Przy okazji była bardzo miła i potrafiła pogawędzić z nami na temat książki, którą właśnie skończyła czytać. Absolutny profesjonalizm i luz. Tym, którzy szukają inspiracji, którym zabrakło pomysłów, którzy chcą podpatrzyć nowe, ciekawe koncepty, którzy chcą zaznać nieskończonej uczty, polecam wyjazd do Nowego Jorku. Gwarantuję, że po powrocie atmosfera tego miasta jeszcze na długo pozostanie w Waszych sercach.

Agata Godlewska
redaktor naczelny
"Foodservie"
Agata Godlewska

  • O magazynie

    Miesięcznik z branży HoReCa - Food Service, czasopismo specjalistyczne skierowane do właścicieli, kadry kierowniczej, barmanów oraz szefów kuchni placówek gastronomicznych tj. restauracji, barów, kawiarni, hoteli oraz innych placówek zbiorowego żywienia, pragnący poszerzać swą wiedzę, rozwijać umiejętności, a w ten sposób podnosić standard swoich usług.

    Periodyczność: miesięcznik
    Nakład: 9000 egzemplarzy, kontrolowany przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP)
    Dystrybucja: wysyłka imienna przez Pocztę Polską oraz firmę InPost (8000 egz.), dystrybucja w sieci Empik na terenie całego kraju (1000 egz.)

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    zakup egzemplarzy w salonach Empik
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu
    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konferencje pod egidą magazynu
    kontakt w sprawie wydarzeń
    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Foodservice"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu
    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Agata Godlewska

  • Historia magazynu

    Food Service - wydawany od 1994 r. prestiżowy magazyn specjalistyczny skierowany do szefów kuchni, właścicieli oraz kadry zarządzającej renomowanych placówek gastronomicznych oraz hoteli. Na stałe z redakcją współpracują m.in. szef kuchni Adam Chrząstowski, Master Sommelier Adam Pawłowski oraz prof. Jarosław Dumanowski. „Food Service” jest częścią sieci profesjonalnych magazynów wydawanych pod tym samym tytułem w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Indiach. Redaktor naczelną magazynu jest Agata Godlewska.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Foodservice

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.