W numerze między innymi:

• 4P po 30 latach. Wiele zmienia się w marketingu, ale nadal miks: product, price, place, promotion, pozostaje podstawą efektywnych działań marketingowych. Przyjrzyjmy się ewolucji polskiego rynku FMCG przez pryzmat marketingowych „P”.

• Dekady rewolucji. Powiedzieć, że to był rozwój czy ewolucja – to za mało. Tak intensywnych dziesięcioleci pod względem zmian w każdym obszarze branża handlowa nie przeżywała nigdy.

• Żywność to piękny biznes. Z ałożył firmę w 1990 r. wraz z pięcioma wspólnikami: Jerzym Kasperczykiem, Sławomirem Rusinkiem, Zdzisławem Stuglikiem, Józefem Szczurem i Piotrem Kramerem. Podobnie „jak wielu porządnych polskich przedsiębiorców” zaczęli od garażu, aby dojść do pozycji dużej, międzynarodowej firmy. Obecnie jej produkty trafiają do 60 krajów na całym świecie.

 • Sklep jako agora. Historia Grupy Specjał sięga 1990 r., trzy lata później rozwijała się jako hurtownie patronackie dużych producentów branży spożywczej, kolejno wchodziła w branżę ochroniarską i zaopatrzenia medycznego, a w 2000 r. w handel spożywczy detaliczny. To wtedy zaczęła powstawać sieć Nasz Sklep.

• Wczoraj delikatesy, jutro nowości, a zwinność zawsze. Nikogo nie trzeba przekonywać, jak bardzo przez tych 30 lat zmienił się rynek. To, co odróżnia perspektywę badawcza od przeciętnego konsumenta, to możliwość zmierzenia tych zmian, a są one potężne, podsumowuje Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ w Polsce, która rynek FMCG bada pod szyldem Nielsena od 2001 r.

• Oferta szyta na miarę. W przyszłym roku minie dokładnie 20 lat, odkąd w portfolio firmy Colian pojawiły się pierwsze marki słodyczowe. Ale nie każdy wie, że Jan Kolański, prezes i założyciel spółki, zaczynał karierę w biznesie od zupełnie innej kategorii – od uprawy i konfekcjonowania ziół. Kolejny krok to przyprawy. Na początku tego stulecia rozpoczęła się przygoda ze słodyczami.

100 stron o handlu

30-letni głos branży

MAMY 30 LAT! TO DUŻO I MAŁO JEDNOCZEŚNIE. WYSTARCZAJĄCO DUŻO I W WYSTARCZAJĄCO DOBRYM MOMENCIE PRZEŻYTE, BY DOŚWIADCZYĆ TYCH WSZYSTKICH WIELKICH RZECZY, KTÓRE BYŁY UDZIAŁEM POLSKIEGO HANDLU. I równocześnie na tyle mało, żeby mieć niedosyt i ogromne zaciekawienie przyszłością i kolejnymi dekadami.
Z tej okazji przygotowaliśmy wydanie specjalne, które kręci się wokół 30. Składa się z trzech głównych części. Pierwsza to tzw. kamienie milowe ostatnich 30 lat i tu od razu zaznaczam – subiektywnie przez redakcję wybrane. Istotnych dla branży momentów było oczywiście znacznie więcej, niż jesteśmy w stanie pomieścić.
W drugiej części rozmawiamy i kreślimy sylwetki 30 doświadczonych przedsiębiorców, menedżerów i ekspertów, którzy przez te lata współtworzyli handel z wszelakich stron: hurtu, detalu, dystrybucji, produkcji itd. Tutaj ponownie: wiemy, że wielu tu nie widać. Znowuż: to kwestia ograniczeń gazety versus przestrzeni, jaką oferuje online – i tu kłaniamy się w tym miejscu Państwu nisko i prosimy: odzywajcie się i dzielcie swoimi spostrzeżeniami. Na naszym portalu HandelExtra.pl będziemy jubileuszowo teraz codziennie pokazywać i przeszłość, i przyszłość. Zależy nam, żeby nikogo tam nie zabrakło. Trzecia część to przyszłość, czyli handel za 30 lat.
Poszczególne części przeplatamy kilkoma historycznymi okładkami z różnych czasów. Byliśmy i „wielomiesięcznikiem”, i miesięcznikiem, i dwutygodnikiem. Dokładaliśmy do analiz, koszyków cen i branżowych newsów różne lżejsze formy. Aktorzy opowiadali o swoich doświadczeniach zakupowych, ilustrowaliśmy magazyn karykaturami, ale i… zdjęciami dzieci naszych dziennikarek. Bo redakcja „Handlu” przez zdecydowanie większą część czasu była 100-procentowo żeńska. Dziś z sentymentem patrzymy na tytuły historycznych już artykułów. W pierwszym numerze podkreślaliśmy wagę... uprzejmości personelu sklepowego: „Już niedługo polski konsument będzie miał dostateczne możliwości wyboru, aby odwiedzać tylko sklepy z przyjazną, uprzejmą obsługą”. Zaznaczaliśmy, że: „Proces przemian w polskim handlu detalicznym i hurtowym będzie się nasilał. W jego wyniku, zakupy staną się dla konsumenta jakościowo nowym elementem. Na rynku dojdzie też z pewnością do zaostrzenia konkurencji pomiędzy oferentami towarów m.in. ze względu na znacznie szerszy niż dotychczas udział zachodnich producentów”. Do podobnych ciekawostek możemy zaliczyć dawne reklamy, których w naszym archiwum nie brakuje. Dla przykładu: „Energia ma nowe imię” – reklamowały się baterie Energizer i zapewniały: „Nowa bateria Energizer. Nowa marka dla Europy. Unikalna szansa dla twojego sklepu” czy lody Manhattan z hasłem: „Przyjemność, radość życia – przenieś się choć na chwilę w świat Ameryki” oraz… mięso z Niemiec „ponieważ oznacza to coś więcej”. To pokazuje też, jak wielką drogę od strony przetwórstwa żywności przeszliśmy, to przecież Polska dziś zaopatruje gros europejskich i światowych rynków w produkty spożywcze, o czym również mówią nasi „jubileuszowi” bohaterowie obecnego wydania magazynu.
To zaledwie część materiałów przygotowanych na tę okazję. Ich poszerzone wersje, zarówno w wersji do czytania, jak i słuchania znajdą Państwo na naszym portalu HandelExtra.pl, który też w jubileuszowym roku przeszedł wielki relaunch.
Do zobaczenia, przeczytania, usłyszenia, napisania i posłuchania!

Michalina Szczepańska






redaktor naczelna
miesięcznika „Handel”
Michalina Szczepańska

  • O magazynie

    Miesięcznik branży FMCG - „Handel”, jest adresowany do właścicieli, kierowników niezależnych sklepów spożywczych i drogerii w całej Polsce. W "Handlu" przeważają artykuły o charakterze edukacyjnym i informacyjnym, a nowoczesny layout wyróżnia pismo na tle innych tytułów branżowych. Poza artykułami czytelnicy znajdą również informacje o nowych produktach oraz promocjach organizowanych przez producentów FMCG.

  • Gdzie znajdę najnowsze wydanie?

    Wejdź na stronę: www.e-wydania.media.com.pl
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu

    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konkurs Hit Handlu
    Kontakt w sprawie wydarzeń

    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska

  • Kontakt w sprawie reklamy

    Czytaj najnowsze wydanie miesięcznika "Handel"
    kontakt w sprawie reklamy:

    Anna Piskorz Dorota Fabiszewska

  • Kontakt z Redakcją

    Joanna Hamdan

  • Historia magazynu

       Od 1993 roku, czyli od pierwszego wydania, „Handel” opisuje zmiany, wskazuje trendy i kierunki rozwoju branży FMCG. Od wielu lat czasopismo utrzymuje wysoką pozycję w segmencie prasy handlowej. Towarzyszy detalistom i hurtownikom w ich codziennej pracy, dostarczając niezbędnych informacji i wskazówek na temat tego, jak skutecznie konkurować na szybko zmieniającym się rynku.

       W styczniu 2010 roku po konsultacjach z naszymi czytelnikami i klientami „Handel” przybrał nową, atrakcyjną szatę graficzną. Obecnie jako miesięcznik w nakładzie 80 000 dociera do sklepów niezależnych (działających pod własnym szyldem), placówek franczyzowych, ajencji, hurtowni oraz do super- i hipermarketów.
    Wszystkie te kanały zostały wzięte pod uwagę w badaniu dystrybucji i czytelnictwa wysokonakładowej prasy handlowej z maja 2013 roku przeprowadzonego przez instytut GfK Polonia. W całkowitej próbie, wynoszącej 1036 wywiadów, najwyższe wskaźniki uzyskał właśnie miesięcznik „Handel”, notując 55 proc. dotarcia i czytelnictwa do wskazanej grupy docelowej.

       Aż 65 000 egz. adresowanych imiennie trafia do czytelników za pośrednictwem Poczty Polskiej i In Postu. Odbiorcami są właściciele i kierownicy niezależnych sklepów detalicznych z branży FMCG na terenie całego kraju. Pozostałe 15 000 egz. jest rozpowszechniane za pośrednictwem sieci Eurocash. Nakład i dystrybucja są kontrolowane przez Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy. Według danych GfK Polonia na początku 2010 roku działało 93 000 sklepów małego formatu – niezależne stanowiły ok. 79 proc.

       Zawartość merytoryczna czasopisma od początku jego istnienia na rynku stoi na najwyższym poziomie. Każde wydanie „Handlu” zawiera informacje o aktualnych branżowych wydarzeniach w kraju i za granicą, najnowszych metodach i narzędziach w zarządzaniu, strategiach firm handlowych, przepisach i regulacjach prawnych w handlu detalicznym, wywiady z osobami kształtującymi wizerunek polskiej branży FMCG. Informujemy o nowościach wprowadzanych na rynek, publikujemy analizy rynków produktów spożywczych i niespożywczych, raporty specjalne oraz artykuły o technologiach i trendach w wyposażeniu sklepów. „Handel” jest także lekturą dla polskich producentów i dystrybutorów dóbr FMCG.

    Od września 2014r. magazyn dostępny jest również w wersji cyfrowej.

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.