- Z ojca na syna. Młodzi niechętnie garną się do handlu. Są jednak tacy, którzy jak rodzice czerpią dużą satysfakcję z prowadzenia sklepów.

- Najlepszy rok w historii. Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex Wadowice, z zadowoleniem podsumowuje 2013 r. i przewiduje wzrost również w tym roku.

- Czas franczyzy. Coraz wiecej sklepów przystępuje do sieci lub tworzy grupy zakupowe.

- Rok na plus? Wraz z właścicielami sklepów podsumowujemy ubiegły rok, oceniamy sytuację na rynku oraz snujemy plany.

- Przedsiębiorcy wybierają Fiata. Włoski koncern jest zdecydowanym liderem pod zwględem sprzedaży lekkich samochodów dostawczych w Polsce. Seweryn Szczepanek, brand & marketing manager Fist Professional, zdradza tajemnice tego sukcesu.

To będzie dobry rok

Tak uważa Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex. Nie widzi powodów, aby ten rok dla branży miał być gorszy niż ubiegły. A rok 2013 okazał się najlepszy w historii Maspeksu. Krzysztof Pawiński przewiduje, że nasz rynek lekko urośnie, podobnie w krajach regionu, w których – oprócz Bułgarii – obserwuje podobne trendy.Działając na wielu rynkach, ma do czynienia z różnymi systemami dystrybucji. Zdominowanymi przez handel nowoczesny i – jak w przypadku Włoch – z 40-proc. udziałem handlu tradycyjnego. Zdecydowanie prezes Maspeksu woli ten drugi model. Nie chciałby, aby w Polsce 80 proc. sprzedaży jego firmy było realizowane przez dziesiątkę największych odbiorców. Aby tak się nie stało u nas, otoczenie handlowe, czyli dystrybucja, musi działać efektywnie. Konsolidować się i nadążać, a nawet wyprzedzać zmiany w tradycyjnym detalu. Te największe to rozwój sieci franczyzowych (zwykle zresztą opartych na hurcie) i wszelkich systemów współpracy detalistów. Piszemy o tym w komentarzu do top 30, zestawienia największych sieci pod względem liczby sklepów. Do tej trzydziestki należy ich już ponad 26 tys. Do handlu wkracza młodsze pokolenie i z tym też muszą liczyć się dystrybutorzy. Stopniowo będą odchodzić na emerytury ci detaliści, którzy na początku lat 90. wzięli sprawy w swoje ręce i otworzyli sklepy. Nie zawsze dzieci przejmą ich biznes (dlaczego – piszemy o tym w temacie miesiąca), niektórzy liczą na pracowników. Sklepy za rogiem – franczyzowe czy zupełnie niezależne – będą działać, bo są potrzebne i producentom, i konsumentom.
Wróg nr 1

Na każdym rogu można spotkać sklep Biedronki. Trzeba się mocno nagimnastykować, żeby odnieść sukces – mówi Maciej Zalewski, bohater tematu miesiąca. W połowie lat 90. zaczął się rozwój hipermarketów, które w coraz większym stopniu odciągały klientów od mniejszych sklepów. Gdy po 20 latach klienci porzucili hipermarkety i ponownie odkryli sklepy blisko domu, na podbój rynku ruszyły dyskonty. Groźniejsze od hipermarketów, bo szybciej rozwijające się, z lokalizacjami bliżej klientów. Pierwsza próba ograniczenia ekspansji większych sklepów nie powiodła się (tzw. ustawa o WOH), choć wstrzymała na jakiś czas nowe inwestycje. Teraz Polska Izba Handlu apeluje o kontrolę rozwoju dyskontów. Losy poprzedniej próby mówią, nie będzie to łatwe do zrealizowania.

Barbara Mikusińska-Ozdobińska
redaktor naczelny
"Handel"
Barbara Mikusińska-Ozdobińska

  • O magazynie

    Miesięcznik branży FMCG - „Handel”, jest adresowany do właścicieli, kierowników niezależnych sklepów spożywczych i drogerii w całej Polsce. W "Handlu" przeważają artykuły o charakterze edukacyjnym i informacyjnym, a nowoczesny layout wyróżnia pismo na tle innych tytułów branżowych. Poza artykułami czytelnicy znajdą również informacje o nowych produktach oraz promocjach organizowanych przez producentów FMCG.

  • Gdzie znajdę najnowsze wydanie?

    Wejdź na stronę: www.e-wydania.media.com.pl
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu

    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konkurs Hit Handlu
    Kontakt w sprawie wydarzeń

    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska

  • Kontakt w sprawie reklamy

    Czytaj najnowsze wydanie miesięcznika "Handel"
    kontakt w sprawie reklamy:

    Anna Piskorz Dorota Fabiszewska

  • Kontakt z Redakcją

    Joanna Hamdan

  • Historia magazynu

       Od 1993 roku, czyli od pierwszego wydania, „Handel” opisuje zmiany, wskazuje trendy i kierunki rozwoju branży FMCG. Od wielu lat czasopismo utrzymuje wysoką pozycję w segmencie prasy handlowej. Towarzyszy detalistom i hurtownikom w ich codziennej pracy, dostarczając niezbędnych informacji i wskazówek na temat tego, jak skutecznie konkurować na szybko zmieniającym się rynku.

       W styczniu 2010 roku po konsultacjach z naszymi czytelnikami i klientami „Handel” przybrał nową, atrakcyjną szatę graficzną. Obecnie jako miesięcznik w nakładzie 80 000 dociera do sklepów niezależnych (działających pod własnym szyldem), placówek franczyzowych, ajencji, hurtowni oraz do super- i hipermarketów.
    Wszystkie te kanały zostały wzięte pod uwagę w badaniu dystrybucji i czytelnictwa wysokonakładowej prasy handlowej z maja 2013 roku przeprowadzonego przez instytut GfK Polonia. W całkowitej próbie, wynoszącej 1036 wywiadów, najwyższe wskaźniki uzyskał właśnie miesięcznik „Handel”, notując 55 proc. dotarcia i czytelnictwa do wskazanej grupy docelowej.

       Aż 65 000 egz. adresowanych imiennie trafia do czytelników za pośrednictwem Poczty Polskiej i In Postu. Odbiorcami są właściciele i kierownicy niezależnych sklepów detalicznych z branży FMCG na terenie całego kraju. Pozostałe 15 000 egz. jest rozpowszechniane za pośrednictwem sieci Eurocash. Nakład i dystrybucja są kontrolowane przez Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy. Według danych GfK Polonia na początku 2010 roku działało 93 000 sklepów małego formatu – niezależne stanowiły ok. 79 proc.

       Zawartość merytoryczna czasopisma od początku jego istnienia na rynku stoi na najwyższym poziomie. Każde wydanie „Handlu” zawiera informacje o aktualnych branżowych wydarzeniach w kraju i za granicą, najnowszych metodach i narzędziach w zarządzaniu, strategiach firm handlowych, przepisach i regulacjach prawnych w handlu detalicznym, wywiady z osobami kształtującymi wizerunek polskiej branży FMCG. Informujemy o nowościach wprowadzanych na rynek, publikujemy analizy rynków produktów spożywczych i niespożywczych, raporty specjalne oraz artykuły o technologiach i trendach w wyposażeniu sklepów. „Handel” jest także lekturą dla polskich producentów i dystrybutorów dóbr FMCG.

    Od września 2014r. magazyn dostępny jest również w wersji cyfrowej.

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2024 VFP Communications Ltd.