W numerze między innymi:

- Nie owijam w bawełnę. - Robię swoje, i to już od 40 lat - mówi Anna Tylkowska, prezes WSS Społem "Śródmieście". Kontynuujemy cykl wywiadów z liderkami polskiego handlu i przemysłu.

- Sklepy tradycyjne były, są i będą. Handel tradycyjny ma przyszłość, jeśli sklepy zwiążą się z silnym partnerem, który wesprze ich swoim know-how, logistyką, marketingowymi działaniami. Przekonują o tym szefowie spólek operatorskich sieci franczyzowych i ajencyjnych. Poprosiliśmy ich o wskazanie procesów i wydarzeń, które wpłynęły w ubieglym roku na sytuację sieci oraz przedstawienie planów na ten rok.

- Żadnych kompromisów. Marek Moczulski, prezes Bakallandu, mówi o sytuacji na rynku bakalii, marce Delecta i planach spółki.

- Fiat już w rękach zwycięzcy. Agnieszka Frach-Dura została laureatką trwającego blisko rok konkursu "Prowadź z Handlem". W lutowy słoneczny dzień odjechała czerwonym Fiatem Doblo Cargo do rodzinnej Środy Wielkopolskiej.

- Rok franczyzy. Ubiegłoroczne spowolnienie dotknęło wszystkich detalistów. Niezależni częściej więc kierowali wzrok ku sieciom franczyzowym, te z kolei skorzystały z szansy zwiększenia liczby sklepów.

114 stron

Biedronka w centrum uwagi

Ogłoszenie przez Jeronimo Martins Dystrybucja planów przeprowadzenia zwolnień grupowych wzbudziło na rynku ogromne zainteresowanie i stało się pretekstem do snucia przypuszczeń o zamykaniu przez spółkę sklepów. Oficjalnie JMD zaprzecza, jakoby chciało sklepy zamykać. I tak w każdym roku dokonywało selekcji, pozbywając się kilkunastu placówek. W 2014 r. zamknęło ich 17, rok wcześniej – 11, co stanowiło kilka promili prowadzonych sklepów. Pozbywanie się nierentownych placówek jest w każdej sieci naturalnym procesem. Poza tym właściciele Biedronki mogli już dostrzec w niektórych lokalizacjach niebezpieczeństwo kanibalizacji (większe, gdyby zrealizowali wcześniejsze ambitne plany rozwoju sieci do 3 tys. dyskontów w tym roku). Ograniczenie tempa rozwoju do otwierania „tylko” 100 sklepów rocznie wzbudza nadzieje może nie na zmniejszenie przewagi konkurencyjnej Biedronki, ale raczej jej ustabilizowanie. Jednak Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatana Holding, wypowiadając się dla biuletynu Polskiej Izby Handlu, stwierdził, że „rozwojowi franczyzy sprzyjać będzie także przesycenie rynku formatem dyskontowym, który podobnie jak hipermarkety, zaczyna przeżywać regres”. Rzeczywiście od kilku kwartałów Biedronce spada sprzedaż w tych samych sklepach, ale ograniczając ekspansję, mocniej może skoncentrować się na działaniach mających to zmienić.

Rezultaty widać już na półkach Biedronek. Coraz częściej goszczą tam linie z wyższych segmentów cenowych. Produkty kategorii podstawowych, tych zawsze obecnych w ofercie, zmieniają opakowania na nowocześniejsze, pojawiają się nowe linie. JMD wciąż zaskakuje pomysłami – kąciki kawowe, tradycyjne stoiska z wędliną i serami, a ostatnio... tygodnik z przedrukami artykułów. Wszystko, aby zwiększyć wartość koszyka.

Atutem sieci – w porównaniu z hipermarketami – są lokalizacje blisko klientów. Zgodnie z nową strategią rozwoju w największych miastach – blisko zasobnych klientów. Więc na przykładzie Biedronki regres formatu dyskontowego jeszcze nie następuje.

Natomiast zgadzam się z Wojciechem Kruszewskim co do tego, że franczyza będzie się dynamicznie rozwijać. Bo niezależni detaliści z coraz większym trudem konkurują z otaczającymi ich Biedronkami, Lidlami, Tesco itp. i szansy na prowadzenie biznesu upatrują właśnie we franczyzie. Widać to w wynikach analizy naszych zestawień top 30. Sieci franczyzowe i ajencyjne z publikowanej w tym numerze listy powiększyły się o ponad 10 proc. w stosunku do 2013 r., czyli aż o 2,8 tys. sklepów.



Barbara Mikusińska-Ozdobińska
redaktor naczelny
"Handel"
Barbara Mikusińska-Ozdobińska

  • O magazynie

    Miesięcznik branży FMCG - „Handel”, jest adresowany do właścicieli, kierowników niezależnych sklepów spożywczych i drogerii w całej Polsce. W "Handlu" przeważają artykuły o charakterze edukacyjnym i informacyjnym, a nowoczesny layout wyróżnia pismo na tle innych tytułów branżowych. Poza artykułami czytelnicy znajdą również informacje o nowych produktach oraz promocjach organizowanych przez producentów FMCG.

  • Co zawiera prenumerata magazynu

    dziesięć egzemplarzy magazynu,
    E-wydania - darmowy dostęp do cyfrowej wersji magazynów poprzez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne (App Store , Google Play),
    bezpłatny dostęp do serwisu "Handel Extra",
    rabaty na uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez wydawnictwo,
    darmową wysyłkę.

  • Gdzie moge zakupić magazyn

    zakup online poprzez sklep.media.com.pl
    poprzez formularz prenumeraty w wersji PDF
    kontakt bezpośredni do opiekuna produktu

    Piotr Łukowski

  • Strony internetowe związane z magazynem
  • Wydarzenia związane z magazynem

    Konkurs Hit Handlu
    Kontakt w sprawie wydarzeń

    Anna Pastor
    Katarzyna Wlostowska Monika Łojek

  • Dostępna przestrzeń reklamowa

    Pobierz najnowsze media reklamowe dla magazynu "Handel"
    kontakt w sprawie reklamy i sponsoringu

    Monika Łojek Anna Piskorz Nataliia Giermuda

  • Kontakt z Redakcją

    Joanna Hamdan

  • Historia magazynu

       Od 1993 roku, czyli od pierwszego wydania, „Handel” opisuje zmiany, wskazuje trendy i kierunki rozwoju branży FMCG. Od wielu lat czasopismo utrzymuje wysoką pozycję w segmencie prasy handlowej. Towarzyszy detalistom i hurtownikom w ich codziennej pracy, dostarczając niezbędnych informacji i wskazówek na temat tego, jak skutecznie konkurować na szybko zmieniającym się rynku.

       W styczniu 2010 roku po konsultacjach z naszymi czytelnikami i klientami „Handel” przybrał nową, atrakcyjną szatę graficzną. Obecnie jako miesięcznik w nakładzie 80 000 dociera do sklepów niezależnych (działających pod własnym szyldem), placówek franczyzowych, ajencji, hurtowni oraz do super- i hipermarketów.
    Wszystkie te kanały zostały wzięte pod uwagę w badaniu dystrybucji i czytelnictwa wysokonakładowej prasy handlowej z maja 2013 roku przeprowadzonego przez instytut GfK Polonia. W całkowitej próbie, wynoszącej 1036 wywiadów, najwyższe wskaźniki uzyskał właśnie miesięcznik „Handel”, notując 55 proc. dotarcia i czytelnictwa do wskazanej grupy docelowej.

       Aż 65 000 egz. adresowanych imiennie trafia do czytelników za pośrednictwem Poczty Polskiej i In Postu. Odbiorcami są właściciele i kierownicy niezależnych sklepów detalicznych z branży FMCG na terenie całego kraju. Pozostałe 15 000 egz. jest rozpowszechniane za pośrednictwem sieci Eurocash. Nakład i dystrybucja są kontrolowane przez Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy. Według danych GfK Polonia na początku 2010 roku działało 93 000 sklepów małego formatu – niezależne stanowiły ok. 79 proc.

       Zawartość merytoryczna czasopisma od początku jego istnienia na rynku stoi na najwyższym poziomie. Każde wydanie „Handlu” zawiera informacje o aktualnych branżowych wydarzeniach w kraju i za granicą, najnowszych metodach i narzędziach w zarządzaniu, strategiach firm handlowych, przepisach i regulacjach prawnych w handlu detalicznym, wywiady z osobami kształtującymi wizerunek polskiej branży FMCG. Informujemy o nowościach wprowadzanych na rynek, publikujemy analizy rynków produktów spożywczych i niespożywczych, raporty specjalne oraz artykuły o technologiach i trendach w wyposażeniu sklepów. „Handel” jest także lekturą dla polskich producentów i dystrybutorów dóbr FMCG.

    Od września 2014r. magazyn dostępny jest również w wersji cyfrowej.

  • Stopka magazynu

    Stopka magazynu Handel

x

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 VFP Communications Ltd.